ירידה במשקל תכלס - שאלות, תשובות והנחיות…

מרבית האנשים חולמים על ירידה במשקל על מנת להיראות רזים וחטובים. הירידה במשקל היא תהליך פיזיולוגי, אשר דורש ממספר פרמטרים בגוף לעבוד באופן משותף.

כאשר אדם מעוניים להשיל מספר קילוגרמים ממשקלו הוא צריך לקחת בחשבון מספר גורמים אשר תורמים לירידה מהירה או איטית, והם: משקל, גובה, גיל וגנטיקה.

גורמים אלו משפיעים על הצלחת הדיאטה או כישלונה.

מהם הגורמים לירידה במשקל?

לכל אדם יש קצב ירידה במשקל שונה. קצב הירידה במשקל תלוי במספר פרמטרים, כגון:

מין: גוף האישה מכיל יותר מאגרי שומן מאשר גוף הגבר, לכן לנשים לוקח יותר זמן והן צריכות יותר השקעה בפעילות גופנית מאשר גברים.

גיל: ככל שהאדם מתבגר, קצב המטבוליזם - חילוף החומרים שלו פוחת, לכן לאנשים רבים מעל גיל 40 קשה יותר להפחית ממשקלם מהר כפי שקרה בעבר.

כמו כן, נשים בגיל המעבר, מדווחות על קושי רב לרדת במשקל למרות כל הפעילות הספורטיבית והמוני דיאטות, זאת בשל השינויים הפיזיולוגים וההורמונאליים המרובים שהגוף עובר בגיל המעבר.

גנטיקה
: הנטייה להשמנה הינה תורשתית, סביר להניח שילדים להורים בעלי משקל עודף, תהיה נטייה גבוה יותר לעלות במשקל.

כשליש ממקרי ההשמנה הינם גנטיים.  מבנה גוף (יחס בין מסת השריר לשומן), כל אדם נולד עם מבנה גוף אחר: רזה, בינוני, ממוצע, רחב, צר, מלא וכדומה.

דרגת פעילות גופנית: באמצעות הפעילות הגופנית, הירידה במשקל תהיה מהירה יותר, שכן פעילות גופנית "שורפת" אנרגיה עודפת בגוף.

אנרגיה אשר לא נשרה על יד פעילות גופנית, תהפוך לשומן. כמו כן, ככל שרקמת השריר גדולה יותר כך שריפת השומנים גדולה יותר.

טמפרטורה: משפיעה גם כן על קצב חילוף החומרים, ידוע שבמזג אוויר חם, הגוף עובד קשה יותר לקרר את הגוף ולכן נשרפות יותר קלוריות.

כמו כן, במזג אוויר קר, יש לאנשים נטייה לאכול מאכלים עתירי פחמימות המספקים גם תחושת שובע וגם תחושת חום לגוף.

הרגלי אכילה: שונים מאדם לאדם, חלק מהאנשים צמים כל היום ואוכלים רק בלילה, חלק אוכלים 6 ארוחות ביום, חלק רק ארוחה אחת, אבל לאורך כל היום.

שיעור המטבוליזם הבסיסי (BMR) - הגוף צריך מספר קלוריות בכל יום על מנת להתקיים, BMR הוא שיעור ההוצאה הקלורית היומית של הגוף.

טיפים לירידה במשקל

  • על מנת לרדת במשקל בצורה יעילה, יש צורך לשלב בין סך כל הקלוריות שנצרכו באתו יום לסך כל האנרגיה היומית. לדוגמא: אם אדם אכך כ-2000 קלוריות ביום, בכדי לא לעלות במשקל עליו לשרוף לפחות 2000 קלוריות בפעילות גופנית.
  • אנשים רבים נוטים לבלבל בין תחושת רעב לתחושת צמא, שכן שני מרכזי הבקרה של רעב וצמא נמצאים צמוד אחד לשני במוח. ולכן, לפעמים שאדם חש רעב, הוא בעצם צמא. מומלץ, כאשר אתם חשים רעב לשתות קודם שני כוסות מים ורק אז אם תחושת הרעב ממשיכה להציק לאכול.
  • על מנת לרדת במשקל בצורה יעילה, מומלץ לשלב פעילות גופנית עם תזונה מאוזנת ובריאה הכוללת את כל אבות המזון. פעילות גופנית בלבד, אינה תעזור לירידה במשקל.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.