אכילה רגשית בלתי נשלטת - אכילה כפייתית והטיפול בה

קורה לפעמים שאוכלים גם כשלא ממש רעבים, מנשנשים חטיף קטן, אוכלים מעל הכיריים או מחטטים במקרר בשביל תפוח עץ (על מי אנחנו עובדים? זה בדרך כלל שוקולד), קורה!

האם זה אומר שאנו חווים מה שנקרא אכילה רגשית?

ובכן, בטרם נקבע עובדות, כדאי לדעת מה היא בדיוק אכילה רגשית.

מה זה אכילה רגשית?

אכילה רגשית היא מצב שבו תחושת הרעב, שבעבר הדריכה אותנו מתי לאכול ומתי לא, מוחלפת על ידי רגשות.

תחושות כמו עצב, דיכאון, מתח או סטרס, בדידות ועוד יגרמו לנו לאכול.

אכילה רגשית מוכרת גם במונח המקצועי אכילה כפייתית או כאכילה מנחמת, אך אין זה משנה כינויה, כל עוד אנו מודעים לך שמדובר בהפרעה לכל דבר.

מחקרים מראים שזוהי הפרעה נפוצה למדי וכי 75% מהאכילה שלנו מקורה באכילה רגשית.

יש המאשימים את חברת השפע בה אנו חיים, שהעלימה כמעט לחלוטין את תחושת הרעב, ויש המאשימים את החינוך שקיבלנו עוד בילדותינו ובמהלכה פיתחנו מנגנון של רגש – אוכל.

לדוגמא: תינוק בוכה? יקבל בקבוק חלב, יש שריטה ברגל? שוקולד הוא הפתרון, התנהגנו טוב אצל רופא? יופי, נקבל סוכרייה על מקל…

תהא הסיבה אשר תהא כדאי להיות מודעים לה.

איך מזהים אכילה רגשית?

  • האם את/אתה אוכלים גם כשאינכם רעבים?
  • האם את/אתה ממשיכים לאכול גם לאחר שסיימתם את הארוחה?
  • האם את/אתה אוכלים מכיוון שהאנשים סביבכם אוכלים?
  • האם את/אתה אוכלים, פשוט כיוון שהאוכל נמצא מולכם?
  • האם את/אתה אוכלים מתוך סערת רגשות. עצב? מתח? לחץ? או שעמום?
  • האם הרעב "מכה" בכם לפתע, ובדרך כלל אתם לא רעבים לירקות?
  • האם אחרי שהתקפת הרעב/ אכילה הסתיימה אתם נתקפים בתחושת חרטה?

אם עניתם בחיוב על כל השאלות או על חלקם, יתכן ואתם סובלים מאכילה כפייתית או אכילה רגשית - מצב המצריך טיפול.

השלכות של אכילה רגשית

ראשית, ראוי לציין כי התופעה נפוצה למדי, ולכן יש הלוקים בהפרעה בצורה קלה למדי שאינה מפריעה לתפקוד היומיומי ויש הסובלים ממנה קשות.

ברמה הפסיכולוגית אפשר למצוא אנשים שכל התייחסותם, עצמאותם ומהותם סובבת סביב האוכל, ולכן יש סבירות גבוהה לתופעות כמו דיכאון לאחר אכילה, התקפי אכילה, התחלת דיאטות חדשות באופן תכוף למדי, ביטחון עצמי ירוד בשל בעיית משקל ותופעות פסיכולוגיות מגוונות אחרות.

ברמה הגופנית - בריאותית ניתן לראות עליות וירידות חדות במשקל, תשישות, צרבות, כיבי קיבה, דלקות פרקים.

צריך להבין, אכילה רגשית יכולה להוות בעיה של ממש ולכן חשוב לאבחן אותה בהקדם ולטפל בה באמצעות דיאטנית ו/או פסיכולוג בהקדם האפשרי.

איך מתמודדים עם אכילה רגשית?

עם השנים התפתחו דרכים רבות להתמודדות עם התופעה.

יש הממליצים לפנות לסיוע של משפחה וחברים, יש הבונים על משטר אכילה קבוע, ויש הממליצים על פעילויות שונות לתיעול "הצורך" באוכל, אל מקום אחר.

ואולם אם את או אתה אינכם מצליחים להתמודד עם הבעיה בכוחות עצמכם, אל תסבלו, אל תמשיכו לחיות עם הרגלי תזונה לקויים.

פנו אל אנשי מקצוע שיסיעו לכם בבעייתכם: רופא, פסיכולוג, מדריך, דיאטנית, מטפל אלטרנטיבי או כל אדם מוסמך אחר.

דברו עם אנשי המקצוע קבלו תמיכה, ודעו כי אינכם לבד. בכל מקרה, אין להתעלם ממקרים של אכילה כפייתית או אכילה רגשית.

לא אחת, הזנחה באבחון וטיפול עשויים להביא למצבים קיצוניים וחמורים הן מהבחינה הבריאותית והן מהבחינה הפסיכולוגית.

אנא השאר את תגובתך

  1. ‫גלולות בולזאיי 7 – יעילות, אופן פעולה ובריאות‬ כותב:

    [...] לחץ גורמים לא אחת להתקפי אכילה רגשית בלתי נשלטים, במטרה להתמודד עם המצוקה [...]

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.