על תזונה ומחלות

היום כל ילד יודע שתזונה בריאה חשובה לשמירה על הבריאות וניהול אורח חיים נכון. עם זאת לא כולנו מבינים עדיין את ההשלכות ההרסניות שיש לתזונה לקויה על בריאותנו. תפריט שאינו מגוון ובריא, יחד עם השמנה יכולים לגרום למחלות רבות.

מחקר בנושא הרגלי תזונה לקויים שנערך בהולנד מראה כי 13,000 הולנדים נפטרים מדי שנה כתוצאה ישירה ועקיפה מהרגלי תזונה לקויים. כ- 7,000 הולנדים נוספים נפטרים מדי שנה כתוצאה מסיבוכים הקשורים להשמנת יתר.

לדברי החוקרים, תזונה לקויה עלולה להזיק ממש בדומה לעישון סיגריות ולגרום להתפתחות מחלות שונות, כדוגמת סוכרת, מחלות לב וסרטן.

עוד טוענים החוקרים, כי השמנת יתר מקצרת את תוחלת החיים ב-0.8 שנים, וכמו כן כי דיאטה דלה במרכיבי תזונה חיוניים, כדוגמת, פירות, ירקות ודגים עלול גם הוא לפגוע בבריאות ולקצר את תוחלת החיים ב-1.2 שנים.

מהי תזונה לקויה?

לתזונה לקויה ישנם לרוב שני היבטים מרכזיים: הראשון קשור בתת תזונה (Under nutrition) או בצריכת מרכיבי מזון שאינה מספקת לאורך זמן לדרישות הגוף, והשני קשור בצריכת יתר של מזון או אנרגיה (Over nutrition) הגבוהים מדרישות הגוף וגורמים להצטברות עודפי אנרגיה ולהשמנה.

מצבי צריכת יתר של מזון הנם נפוצים ביותר בקרב אוכלוסיות שונות בעולם המערבי והם מתבטאים בצריכה עודפת של מזון שאיננו מגוון הכולל לדוגמה, לחם, בשר בקר ותפוחי אדמה, ופעמים רבות גם היעדר צריכה מספקת של מקורות מזון מגוונים אחרים המכילים ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקודו התקין של הגוף.

ההשפעה המצטברת של תזונה לקויה על הגוף

למזון אותו אנו צורכים ישנה השפעה ישירה על בריאותנו וגם על התפתחות של מחלות ובעיות בריאותיות שונות, החל מגיל צעיר ביותר וכלה בגיל מבוגר מאוד.

צריכה מוגברת של מזון תעשייתי הכולל חומרים שונים ומזיקים, כדוגמת חומרי טעם וריח וחומרים משמרים, צריכה של מזון עתיר שומן וצריכה בלתי מספקת של ירקות ופירות עלולות לגרום להתפתחותן של מחלות שונות במהלך החיים ובעיקר בגלאים מבוגרים.

בנוסף לכך, תזונה לקויה ותפריט לא מאוזן עלולים לדרדר את מצבו הבריאותי של אדם חולה ולגרום להופעתן של בעיות רפואיות חדשות: לפגיעה במערכת החיסונית של הגוף, לחשיפה לזיהומים שונים, להזדקקות תכופה לטיפולים רפואיים ולעליה במקרי האשפוז בבתי החולים.

כיצד להימנע מתזונה לקויה ולשמור על תזונה נכונה?

הקפדה על תזונה מאוזנת ונבונה, לעומת זאת, מונעת את היווצרותן של מחלות שונות תלויות גיל, כדוגמת סוכרת, יתר שומנים בדם, לחץ דם גבוה, טרשת עורקים ומחלות נוספות.

ההקפדה על תזונה נכונה בגילאים מבוגרים גם מעכבת את החרפתן של מחלות קיימות. מסיבות אלה, בכל שלב בחיים וגם בגיל הילדות יש להקפיד על מספר כללים חשובים: גיוון המזון, הקפדה על לפחות שלוש מנות מוצרי חלב לצורך אספקת סידן סדירה לגוף, צריכה של פחמימות ודגנים מלאים שונים, כדוגמת אורז מלא, לחם מלא, קמח מלא או כל מוצר מזון אחר מדגנים מלאים.

כמו כן: צריכה של לפחות חמש מנות ביום הכוללות ירקות ופירות בקליפתם, הקפדה על שתייה של שמונה עד עשר כוסות מים ביום,צריכה מוגבלת של מלח, צמצום הצריכה של מזונות עשירים בשומן ובכולסטרול, כדוגמת מוצרי בשר ועוף, מוצרי חלב עתירי שומן, חמאה, גבינה צהובה, נקניקיות או כל מוצר עתיר שומן אחר.

נוסף על כך יש להקפיד לצמצם צריכת ממתקים או מזונות עשירים בסוכר ולהקפיד על שלוש ארוחות עיקריות ושלוש ארוחות ביניים קטנות במהלך כל יום.

אם כן, הקשר בין תזונה לקויה ומחלות הנו קשר הדוק. חשוב להקפיד על דיאטה בריאה ומאוזנת על מנת לשמור על אוח חיים בריא. בהצלחה.

למידע נוסף על תזונה בריאה ונכונה: על אבות המזון שלנו.

אנא השאר את תגובתך

  1. ויטמינים - דיאטה, תוספי תזונה וויטמינים החיוניים לנו כותב:

    [...] הויטמינים הם חומרים אורגניים החיוניים לתפקודו התקין של הגוף. לכל אחד מהויטמינים ישנו תפקיד ייחודי במערכות השונות, ומחסור ממושך שלו עלול לגרום לפגיעה בתפקודי הגוף השונים, להתפתחות לקויה ולירידה מתמשכת ביכולתו של הגוף להתגונן מפני מחלות שונות. [...]

  2. על אכילה הפרעות אכילה והתמודדות נכונה כותב:

    [...] הבעיה הנפוצה ביותר הקשורה לאכילה כלל לא מוגדרת כהפרעה – הכוונה כמובן להשמנת יתר, שברוב המקרים נובעת פשוט מהרגלי תזונה לא נכונה. [...]

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.