אימון משקולות לפיתוח גוף ושרירים

אימון משקולות הוא ענף ספורט שמטרתו העיקרית היא לפתח את הגוף ובעיקר את השרירים השונים. האימון מסייע, בנוסף לפיתוח השרירים, גם לשיפור בריאות הגוף ושיפור התחושה כללית.

אימון משקולות הוא חלק מענף ספורט אנאירובי שכמעט איננו כרוך בנשימה מאומצת ובייצור מוגבר של אנרגיה, כמו בפעילות האירובית המקובלת.

עם זאת, ישנם היום מתאמנים המנסים לשלב אימון משקולות גם עם פעילות אירובית קלה.

לפי השיטה המקובלת נהוג להרים משקלות שונות שמשקלן הולך וגדל במהלך הזמן.

בנוסף לכך, ישנם תרגילים המתבצעים באמצעות משקולות ומכשירים שתפקידם לגרום למתעמל להתמקד כל פעם בקבוצות שרירים אחרת.

שיטת האימון נפוצות

אימון משקולות כולל כמה מונחים מקצועיים המבוססים על תהליך האימון: ה"חזרה" היא מונח המציין את הפעולה של העלאת המשקולת והורדתה בקצב קבוע ובצורה מבוקרת.

"סט" הוא מונח המציין ביצוע של מספר "חזרות" קבוע בזו אחר זו וללא כל הפסקה ביניהן.

מספרן של החזרות בסט תלוי בנסיבות – במשקלן של המשקולות, בסוג התרגיל, במצבו הגופני של המתאמן, ביכולותיו ובמטרותיו.

לרוב, סטים הכוללים חזרות מעטות, מבוצעים על ידי הרמה של משקל כבד, ולהיפך – סטים הכוללים חזרות מרובות, מבוצעים על ידי הרמה של משקל קל יותר.

גם קצב החזרות תלוי במשקלן של המשקולות.

השפעת הסטים על פיתוח השרירים

סוגי תרגול, משקלן של המשקולות ומספר הסטים משפיעים באופן שונה על הגוף:

  • מטרתם של סטים הכוללים בין אחת לחמש חזרות היא בעיקר לפתח את הכוח, תוך מתן פחות דגש על גודל השריר וללא כל השפעה על פיתוח הסיבולת
  • מטרתם של סטים של שש עד 12 חזרות היא בעיקר לפתח היפרטרופיה, שפירושה הוא גדילה בעוביים של סיבי השריר
  • מטרתם של סטים הכוללים מעל 12 חזרות היא לפתח את סיבולת השריר, היפרטרופיה מתונה וגם השפעה חלקית על הכוח בשרירים

לרוב, בשיטת האימון המקובלת מבוצעים בין אחד לשלושה תרגילים לקבוצת שרירים, כאשר כל תרגיל כולל בין אחד לשישה סטים, עם הפסקות קצרות וקבועות בין סט לסט.

אורכן של ההפסקות משפיע באופן ישיר על המערכת בה משתמש הגוף לצורך יצור האנרגיה.

לדוגמה, בביצוע של סדרת תרגילים, הכוללת הפסקות קצרות מאוד או שאיננה כוללת הפסקות כלל, משתמש הגוף ליצירת האנרגיה לה הוא זקוק בעיקר במערכת הנשימה.

את שיטת האימון יש כאמור להתאים למטרות אותן רוצים להשיג, וחשוב לזכור כי את המשקל ואת השיטה מומלץ לבחור בהתאם ליכולות תוך שימוש במידה מסוימת, אך לא גדולה מדי, של קושי וכאשר דרוש מאמץ כדי לסיים את מספר החזרות המומלצות.

אימון שמטרתו להשיג כוח מתפרץ הוא יעיל לצורך שיפור עוצמתן של מכות אגרוף של מתאגרף, לצורך ביצוע קפיצה גבוהה יותר של שחקן כדורסל או לכל מטרה אחרת הדורשת כוח.

אימון שמטרתו להגדיל את השרירים משמש בעיקר לפיתוח וטיפוח הגוף וגם לשרפה של קלוריות מיותרות.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.