שלא יתדלדלו לך העצמות…

תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית עלולות לגרום למחלת האוסטיאופורוזיס. בואו לקרוא על חשיבות הסידן במניעת המחלה ועל תזונה נכונה ומאוזנת לאורח חיים בריא.

מחלת האוסטיאופורוזיס

אוסטיאופורוזיס (Osteoporosis) היא מחלה הפוגעת בשלד, גורמת לאובדן מתמשך בצפיפות העצמות ולסיכון גובר להופעת שברים. פירוש המילה אוסטיאופורוזיס הוא "עצם מחוררת" והוא מתאר במדויק את השינויים העוברים על העצמות כתוצאה מהמחלה.

אוסטיאופורוזיס פוגעת גם בגברים אך בעיקר בנשים. אחת מתוך כל ארבע נשים מעל גיל 55 סובלת מאוסטיאופורוזיס, במידה זו או אחרת. לרוב מתגלה המחלה רק לאחר הופעת כאבים, שברים או סיבוכים אחרים. את המחלה ניתן למנוע מראש באמצעות הקפדה על תזונה נכונה ועל פעילות גופנית מתאימה.

צפיפות העצם אצל נשים נשמרת לרוב עד גיל המעבר בעיקר בשל פעילותו של ההורמון המין הנשי, אסטרוגן, המעכב את תהליכי דלדול העצם. לאחר הפסקת המחזור נפסק גם יצור האסטרוגן על ידי השחלות וכתוצאה מכך מתחיל תהליך של אובדן צפיפות העצם.

תהליך זה הוא הדרגתי ובמהלכו נחלש מאוד השלד ואינו עומד בעומס המופעל עליו. כתוצאה מכך, מופיעים שברים בחוליות עמוד השדרה, בירך, בצוואר ובאמה. בנוסף לכך, כל חבלה קטנה מסתיימת בשבירת העצם. על ההחמרה בדלדול העצם משפיעים גורמים נוספים: משקל נמוך, תזונה דלה בסידן ובחלבון והיעדר פעילות גופנית.

כיצד משפיעה התזונה על מחלת האוסטיאופורוזיס?

כאמור, להיעדר תזונה נכונה ישנה השפעה ישירה על התפתחות המחלה. מסיבה זו, חשוב מאוד להקפיד כבר מגיל צעיר ביותר על דיאטה מאוזנת וצריכה של מוצרי מזון העשירים בסידן, בהתאם לכמות המומלצת, וגם על צריכה של ויטמין D וחלבון. שתית אלכוהול מופרזת, עישון, צריכה מוגברת של מלח ושל סוכר גורמים להאצת תהליך דלדול העצם.

מוצרי מזון העשירים בסידן:

  • מוצרי חלב –  מקור הסידן הזמין ביותר לספיגה בגוף הוא מוצרי חלב שונים. מומלץ מאוד לבדוק ולהשוות מוצרי חלב ולבחור את אלה המועשרים ביותר בסידן
  • דגנים – היום ניתן לקנות לחם, קרקרים ומוצרים אחרים עשירים בסידן. עם זאת, מומלץ לקנות מוצרים מדגנים הדלים בסיבים
  • דגים – דגים הנאכלים עם עצמותיהם הם עשירים בסידן: סרדינים, מקרל מעושן או מקל כבוש או אפילו קציצות מדגים שנטחנו עם העצמות. הדגים הם גם מקור טוב לוויטמין  D המסייע לספיגת הסידן בעצמות
  • קטניות – גם הקטניות מכילות סידן אך ספיגתו בגוף קשה יותר מאשר ספיגת הסידן ממוצרי החלב. דוגמאות לקטניות עשירות בסידן: פול, חומוס, עדשים, סויה ומוצריה, אפונה, שעועית יבשה וקטניות אחרות
  • ירקות – הירקות העשירים בסידן הם: ברוקולי, כרובית, כרוב, שעועית ירוקה, כרוב סיני ובמיה. עם זאת, הספיגה של הסידן מהירקות איננה טובה, הסיבים הרבים והחומצות בירקות פוגעים בה
  • פירות – גם בפירות ישנה כמות קטנה של סידן ובעיקר בפירות יבשים. תאנים יבשות עשירות בסידן, וגם בשזיפים, במשמשים ובצימוקים ישנו סידן

פעילות גופנית ואוסטיאופורוזיס

הקפדה על פעילות גופנית קבועה כבר בגילאים צעירים ובייחוד בגיל המעבר מונעת ומצמצמת את תופעת האוסטיאופורוזיס. כדי למנוע אוסטיאופורוזיס מומלץ לעסוק בפעילות גופנית סדירה המפעילה לחץ על העצמות ומאיטה את תהליכי ההתנוונות המתרחשים באופן טבעי במהלך השנים בגידים, ברצועות, שרירים, פרקים ובעצמות.

הפעילות הגופנית מסייעת לשמירה על כמות הסידן והמינרלים האחרים בעצמות, ומפחיתה את דלדול העצם ואת הסיכון לפגיעה חמורה כתוצאה ממכה או מנפילה.

רוצה לקרוא עוד בנושא תזונה ומחלות? ליחצו כאן

אנא השאר את תגובתך

  1. ‫חיידקים פרוביוטיים – תזונה רוויה בחיידקים טובים‬ כותב:

    [...] לצרוך לחלב ולמוצריו. יוגורט טוב גם למניעת מחלות כמו אוסטיאופורוזיס, הנובעות מהידלדלות הסידן [...]

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.