קדחת הספינינג - דוושו לאורח חיים בריא

ענף הספינינג התפתח רבות בשנים האחרונות, ובכל חדר כושר מתקיימים אימוני ספינינג רבים. מה כוללים האימונים, למי זה מיועד וכיצד משפיע על בריאותינו? כל התשובות במאמר הבא.

ספינינג הינו ענף ספורט, אשר התפתח בשנים האחרונות ונהנה כיום מפופולריות רבה.

מדובר בפעילות גופנית מסוג אירובי, המתבצעת באמצעות אופניים נייחים. הספינינג מציע דיווש מאומץ, בהתאם לדרגות קושי משתנות, מסייע בשמירה על הכושר הגופני ותורם לתהליך שריפת קלוריות, כנדבך משלים לדיאטה.

רקע על השיטה

את שיטת הספינינג פיתח לראשונה יונתן גולדברג - רוכב אופניים, שהשתתף בתחרויות בתחום בארה"ב וביקש למצוא פיתרון לאימון בתוך אולמות, שלא באמצעות אופני הכושר הסטנדרטיים. לימים רכשה חברת סטאר טראק את פעילות החברה שהקים גולדברג והכינוי ספינינג, סימנה הרשום של סטאר טראק, דבק בסוג זה של פעילות גופנית.

ביצוע פעילות ספינינג

כענף כושר גופני מתקיימים אימוני הספינינג במכוני כושר או בסטודיו לפעילות גופנית. השיעורים נערכים בהנחיית מדריך, בתאורה עמומה ובלווית מוזיקת רקע קצבית. אלה נועדו ליצירת אווירה אינטימית, מחד ולהמרצה ועידוד לביצוע הפעילות, מאידך.

בראשית השיעור מתווה המדריך את מטרת התרגול הקבוצתי. המשתתפים מתאמנים באופן אינדיבידואלי, בהתאם לקצבם האישי, תוך הנחייתו ודרבונו של המדריך, כשהם שואבים אנרגיה ומוטיביציה מהלך הרוח הקבוצתי של האימון.

מעת לעת מתקיימים ימי הפנינג מרוכזים של ספינינג תחת כיפת השמיים, המזמנים פלטפורמת מפגש לחובבי ספורט זה.

שמירה על כושר גופני ודיאטה באמצעות הספינינג

שלא כמו אופני הכושר הקונבנציונאליים, אשר אינם מדמים רכיבה על אופניים בשטח הלכה למעשה, באופני הספינינג קיים בורר עומס, המאפשר למתאמן לבחור ולבקר את דרגת הקושי של הפעילות.

באמצעות מד הדיווש ניתן להגביר את המהירות ולבנות תוכנית אימונים פרטנית, בהתאם ליכולות האישיות. במקביל לדיווש מבוצעות פעילויות נוספות להגברת שריפת הקלוריות, דוגמת ירידה מהאופניים ועליה עליהם (בדומה לסטפר), שימוש במשקולות וביצוע תרגילי חיזוק וכוח לאיברי הגוף השונים.

האטרקטיביות בענף ספורט זה טמונה בעובדה, שהוא מאפשר השלת כמות רבה של קלוריות בזמן קצר: משכו הממוצע של האימון הינו כחמישים דקות וטווח שריפת הקלוריות נע בין 300 קלוריות למתאמן מתחיל לעד כאלף קלוריות למתאמן ברמת כושר גבוהה. אלה מיצבו את הספינינג כסוג של פעילות גופנית מאומצת, תומכת דיאטה.

קהל היעד של אימוני הספינינג

בחירה בביצוע פעילות גופנית מסוג ספינינג מתאימה לקשת רחבה של גילאים ולמתאמנים בדרגות שונות של כושר גופני. היות ומדובר באימון קבוצתי מבוצעות מטלות השיעור באורח פרטני, בהתאם ליכולותיו האישיות של כל מתאמן. באופן זה יכולים מתאמנים שמתעייפים להרפות מעט מאינטנסיביות האימון, להוריד הילוך, לנוח מספר דקות ולחדש את הפעילות.

אינטנסיביות האימון

מידת האינטנסיביות נגזרת משילוב של מספר מרכיבים ובהם: קצב ותדירות הדיווש, מידת ההתנגדות, המופעלת על ידי בורר העומס (ככל שהתנגדות רבה הדיווש מאומץ יותר), משקל גופו של המתאמן ולעיתים גם התאמה לקצב הלב (בשימוש מד דופק).

לצורך השגת תוצאות אפקטיביות יש לשלב את הספינינג עם סוגים נוספים של פעילות גופנית ושמירה על אורח אכילה מאוזן ובריא. חרף כמות הקלוריות הרבה שניתן לשרוף בפעילות ספינינג, יש להתאמן באורח מתון ומבוקר ולזכור, כי אין מדובר במתכון קסם להרזיה ללא דיאטה.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.