איך לעבור את הבחינות בלי להשמין?

לרגל חופשת הסמסטר ותקופת המבחנים הנמצאת כעת בעיצומה - קבלו טיפים איך לשמור על הדיאטה והמשקל בזמן הלמידה לבחינה הבאה.

עוד תקופת בחינות הגיעה, וכמו תמיד, נדמה שהדאגה העיקרית שלנו היא לא המבחנים והציונים שנקבל, כי אם הקילוגרמים שנעלה במהלך שבועות אלה. כל מי שעבר זאת מכיר את הקושי להתאפק ולא לגשת שוב ושוב למקרר כדי להפיג את המתח, השעמום והעייפות.

מי ששומר על דיאטה מוצא את הימים האלה מאתגרים במיוחד, ובמקרים רבים הם גם מבשרים על נקודת השבירה והוויתור על המשמעת שהיתה. אז איך אפשר בכל זאת לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה בתקופה לחוצה כזו ולא להשמין?

הקדישו לזה זמן

אחת הטעויות השכיחות בכל הנוגע לתזונה בתקופת בחינות נובעת מחלוקה לא נכונה של הזמן. כשמקדישים את רוב היום ללמידה יש נטיה להזניח דברים שנדמים כפחות חשובים – כמו אכילת ארוחות מסודרות, קניות של מזון והכנה של אוכל בריא ומזין.

דווקא בתקופה אינטנסיבית ולחוצה זו, חשוב לפנות זמן בכל יום ביומו לנושא התזונה, מתוך הבנה שאין מדובר בבזבוז זמן אלא להיפך: אכילה נכונה תהפוך את הלמידה ליעילה ומהנה יותר, תאפשר לכם להישאר רעננים ונמרצים ותשפר את הזיכרון ואת ההרגשה.

חשוב, בראש ובראשונה, להקצות זמן כמה פעמים ביום להכנת ארוחות ולאכילה. כך, בהפסקות הלמידה לא תרוצו למקרר ותחפשו נשנושים, אלא תוכלו להתיישב ולאכול ארוחה מוכנה, מזינה ומשביעה שתאפשר לכם לשבת לאחר מכן וללמוד כמה שעות מבלי להשתוקק לאוכל.

אם אינכם מנוסים בהכנת תפריט מאוזן ובריא, כדאי להתייעץ עם דיאטנית, שתמליץ לכם אילו מזונות כדאי לאכול ובאילו הרכבים.

הימנעו ממתוקים

נטיה רווחת היא להרבות באכילת שוקולד ומתוקים בתקופת בחינות, מתוך סברה שהדבר מסייע לשמור על עירנות ונמרצות.

אולם למעשה, דווקא מזון בריא הוא שמסייע לזיכרון ולרעננות, בעוד מזון עתיר סוכר יוצר פרץ מיידי של אנרגיה הדועכת במהירות ומותירה אתכם עם רצון עז לעוד סוכר. נפילות הסוכר האלה, בין מתוק למתוק, הן שגורמות לגיחות החוזרות ונשנות אל המקרר, ובעקבותיהן להשמנה.

אכילת פירות היא פתרון מצוין לצורך במתוק ובאנרגיה זמינה – שהרי הם מכילים סוכר – מבלי להשתוקק לעוד ועוד מתוק לאחר מכן ומבלי להשמין.

אכילת דגים, ירקות, אורז מלא ופסטה מחיטה מלאה תבטיח שתישארו שבעים לאורך זמן ולא תסבלו מעייפות הנובעת מאכילת מזונות כבדים מדי.

לא מומלץ לאכול מזון עתיר שומן – כמו חמאה, שמנת, גבינות שמנות ובשר – שעלול לגרום לכם להירדם על הספרים.

עשו פעילות גופנית

פעילות גופנית היא אמצעי מצוין לשמירה על עירנות, מרץ ורעננות. לא מומלץ לזנוח את הכושר הגופני שלכם בזמן הבחינות, גם אם נדמה לפעמים כי זהו בזבוז זמן.

פינוי זמן לפעילות גופנית יפיח בכם מרץ ואנרגיה ויאפשר לכם ללמוד יותר זמן וביתר יעילות. כדאי לזכור גם את התרומה האדירה שיש לאימון גופני למצב הרוח, שנוטה להיות שפוף בתקופת מבחנים.

לא חשוב באילו פעילות גופנית תבחרו – ריצה, הליכה, פילאטיס או קראטה – כל דבר שיגרום לכם לקום מהכיסא, לחלץ עצמות ולהזריק אנרגיה לגוף ולנפש מומלץ ומשתלם. זה מסייע לשמור על המשקל ולהימנע מהשמנה, מווסת את התיאבון וגם מבטיח שינה טובה יותר בלילה.

כדאי לקבוע זמני לימוד ובניהם לשלב הפסקה של התרעננות, צאו להליכה או לריצה קלה. זה גם יספק את ההפסקה לה אתם דרושים, גם יעזור בתהליך ירידה במשקל וגם ירענן אתכם וייתן לכם זריקת אנרגיה והתחדשות. בהצלחה!

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.