כיצד להילחם בעייפות תמידית על ידי תזונה?

סובלים מעייפות יומיומית? מרגישים מותשים כל יום מחדש? תזונה נכונה יכולה לעזור לכם לשמור על עירות ורעננות. איך? לחצו כאן ותקראו.

קצב החיים המודרני התובעני גורם לכך שחלק גדול מהאוכלוסייה סובל מעייפות תמידית. שעות העבודה הארוכות, לצד הרצון להספיק לבלות עם הילדים, להקדיש זמן לתחביבים, לפגוש חברים ולבלות, יוצרים מצב בו השינה נדחקת למקום נמוך בסדר העדיפויות.

אולם מחסור קבוע בשינה גורם לא רק לעייפות ולקושי בתפקוד היומיומי, אלא משפיע על מצב הרוח, על התיאבון, על הבריאות הנפשית והגופנית.

אחת הבעיות השכיחות שיוצרת עייפות היא תחושת רעב מוגברת, הגורמת להשמנה. ואילו השמנה, בתורה, גורמת לעתים קרובות לעייפות מוגברת עקב העומס על הגוף.

כך נוצר מעגל המזין עצמו וגורם להחמרת העייפות וההשמנה במקביל. כדי לשבור את הדפוס המזיק הזה יש להקדיש תשומת לב לשני האפיקים במקביל – להקפיד על שעות שינה מסודרות ורבות יותר, ומנגד, להקפיד על תזונה בריאה, ושמירה על דיאטה מאוזנת.

מה לאכול ומתי

כדי להתגבר על עייפות, כדאי בראש ובראשונה לנסות להשביח את שנת הלילה.

אכילת ארוחה גדולה לפני השינה מכבידה על מערכת העיכול ומקשה על ההירדמות. הליכה לישון על בטן מלאה יכולה גם לפגוע באיכות השינה וגרום לעייפות מתמשכת במשך היום. משום כך, את הארוחה הגדולה של היום מומלץ לאכול בצהרים, ובערב להסתפק בארוחה קלה.

ישנם מזונות חיוניים שמרכיביהם חשובים לתחושת עירנות ונמרצות. עייפות כרונית יכולה להעיד על מחסור במרכיבים חיוניים, אשר ויטמין B12  הוא הבולט שבהם.

ויטמין זה, המצוי במזון מן החי – ביצים, בשר, דגים, מוצרי חלב – צריך להיות מרכיב קבוע בתזונה היומית, והיעדרו יכול לגרום לתשישות.

צמחונים וטבעונים צריכים להקפיד במיוחד להיבדק ולוודא שאינם סובלים מחסר בוויטמין, אך גם בקרב אוכלי בשר יש נטיה גוברת למחסור בו בשל תזונה לא מאוזנת ואכילה לא מסודרת.

מרכיב חיוני נוסף התורם לתפקוד, לעירנות ולרעננות הוא ברזל. מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה, ובעקבותיה לעייפות ולחולשה.

חשוב להקפיד לאכול מזונות עתירי ברזל, שהנם בראש ובראשונה בשר לסוגיו (ובפרט כבד) ודגים.

ריכוז גבוה של ברזל מצוי גם בקטניות – חומוס, שעועית, עדשים, אפונה, פול, – ובמוצרי סויה, באגוזים, פירות יבשים, דגנים (בורגול, קינואה, שמרי בירה, לחם מלא), טחינה, אבוקדו וברוקולי. ברזל מן החי נספג בגוף ביעילות רבה יותר מברזל ממקור צמחי.

חשוב לדעת גם כי צריכת קפה ותה עלולה להקשות על ספיגת ברזל בגוף, ואילו ויטמין C מסייע לגוף בכך. לכן מומלץ להרבות באכילת ירקות כמו כרוב ניצנים, ברוקולי וכרוב ופירות כמו תפוז, תות ופפאיה, כדי לסייע בספיגת הברזל בגוף. כמו כן, כיום ישנם מזונות המועשרים בברזל, כגון דגני בוקר.

אורח חיים ממריץ

פעילות גופנית היא אמצעי יעיל ובטוח לשמירה על מרץ, רעננות ומצב רוח טוב. זה אולי נראה מוזר, אבל דווקא פעילות (אירובית או לא אירובית) יכולה לשחרר מעייפות קשה ולפצות על מחסור בשעות שינה. פעילות גופנית סדירה גם מסייעת לוויסות תחושת העייפות ותורמת לשנת לילה טובה יותר.

ואם בפעילות גופנית עסקינן – חשוב ביותר, למתעמלים ולאלה שלא, להקפיד על שתייה מרובה, בכל עונה, בכל מצב. מחסור בנוזלים תורם לתחושת עייפות ותשישות. שמונה כוסות מים ביום לפחות חיוניות לשמירה על עירנות, וכדאי כמובן לשתות יותר אחרי פעילות גופנית ובקיץ.

במקביל לעיסוק בספורט, חשוב ביותר להקפיד על תזונה מאוזנת הכוללת כמה ארוחות ביום ולא להתפתות לדיאטות בזק המבטיחות ירידה מהירה במשקל. דיאטות אלה הן מתכון בטוח לעייפות ולתשישות.

הפחתה קיצונית של מספר הקלוריות מזעזעת את הגוף וגורמת לעייפות קיצונית. במצב זה, לא רק שחשים רע – אלא גם משמינים בחזרה מהר מאוד.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.