טעם האינדיבידואליות - דיאטה על פי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית היא טרנד מתפתח בימינו, אז מה יש לה להגיד על דיאטה ותזונה? לחצו כאן למידע בנושא.

בני תרבות המערב החדשה חיים בחברה המקדשת את האינדיווידואליות שבנו, מתוך התחשבות באספקלריות פסיכולוגיות, ביולוגיות ורוחניות.

אך רק במאה הקודמת, אנשי רוח הטיפו בשבח הפרטיות למול הקולקטיביות, כשהמדינה והמפלגה ייחסו את הפרט לעצמן. נראה כי ההתבוננות על האדם כיצור אוטונומי לא היה רעיון טריוויאלי כל כך.

אולם ברפואה הסינית, ההתייחסות לאדם כאל סובייקט מיוחד במינו מבחינה פיזיולוגית ונפשית היא בת אלפי שנים ומיוחסת הסטורית-מיתית לקיסר הצהוב, שחי באלף השלישי לפני הספירה.

עיקרה הוא ההתאמה הייחודית פרטנית של אורח חיים (ושל דיאטה כמובן) לכל אדם, בניגוד לתפישה קולקטיבית של אורח חיים קולינרי היפה לכולם.

אסכולת אחרת, זו של ההתאמה ההדדית, התבססה לעומת זה על חמשת היסודות (אדמה, אש מים, מתכת ועץ), הפועלים ביחסי גומלין זה עם זה, ביקום וכן באדם, כשפגיעה ביחסיהם מולידה בהדרגה חוליים.

המלצות דיאטטיות רבות מתבססות על התאמה אינדיבידואלית לפי חמשת היסודות, כדי שתוחזר ההרמוניה לגוף החולה.

חמשת היסודות ותזונה

ליסוד אדמה מיוחס הטעם המתוק ואלמנט הלחות, והאחריות על מערכת העיכול – קיבה, טחול ולבלב. גווניה כתומים - כמו למשל בטטה, גזר ועדשים כתומות.

המתכת מזוהה עם חריף ואלמנט זרימת הדם, והיא קשורה לריאות ולמעי הגס. מאכליה לבנים ככרוב, אגס וכרובית.

יסוד שלישי הוא מים, המתקשרים למליחות, לכליות ולשתן. המאכלים המקושרים ליסוד זה הם כהים, כקטניות כהות.

היסוד הבא, העץ, מתאפיין טעם חמוץ, האיברים הקשורים אליו הוא כבד וכיס המרה, ומאכליו ירוקים.

טעם היסוד החמישי, האש, הוא מר ויסוד זה מקושר לטיהור, למעי הדק ומאכליו אדומים.

יש לאכול הכל מן הכל, אך בצורה מדודה ולא מתוך גרגרנות.

חלוקת המזון לקטגוריות

המזונות מקוטרגים לפי מספר תחומים:

  • טמפרטורה אנרגטית (קרים, חמים, ניטרליים)
  • ארבע העונות
  • טעם (חמוץ, מר, מתוק, חריף, מלוח)
  • חמשת היסודות, תנועתם ואיברי הגוף - כשבעת מחלה יש לצרכם בהתאם לבעיה הפיזית הקונקרטית.

מזונות מקררים מתאימים לבעיות באיברים חמים, כמו למשל הקיבה, ומזונות מחממים מתאימים למשל לטיפול במערכת הדם.

בין המזונות המקררים  - ברוקולי, חסה, חציל, נבטים, סלרי וחיטה. המזונות המחממים כוללים - בטטה, בצל, כרישה, בזיליקום, שום, קינואה, שיבולת שועל וצנוברים. הנירטלים כוללים – אורז, כוסמת, שומשום, אפונה ירוקה, תפוח אדמה, אננס וזיתים.

טיפים לסיום

ברפואה הסינית יש להתמקד ברקע ובגורמים, בניגוד לדרך המערב להשקיט סימפטומים באמצעות תרופות אך לא למגר את מניעיהם. לכן מחלות חוזרות על עצמן ולכן אנו משיבים בדרמטיות את המשקל שהשלנו.

השמנה היא ביטוי לחוסר איזון אנרגטי בגוף, וכדי לשמור על המשקל יש לצרוך מזונות ספציפיים יחד עם מערך תגובה כולל לשיקום הצ'י – פעילות גופנית סדירה, עיסוק ביוגה, הסדרת הנשימות, המנעות ממאכלים מתועשים ומעודף מוצרי-חלב המחלישים את הגוף ומעוררים ליחה.

טיפ אחרון לסיום: עדיף לאכול ארוחת בוקר עד תשע וחצי, ושזו תהיה גדולה כקיסר, ואת ארוחת הערב לא יאוחר משבע וחצי או שמונה, ומעט, כעני.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.