חומצה פולית וחשיבותה לגוף האדם

חומצה פולית חשובה מאד לשמירה על גוף בריא, וצריכה להיות חלק מתזונה נכונה של כולם. למה? לחצו כאן לקריאה אודות ויטמין חשוב זה.

נתקלתם במושג חומצה פולית, סיפרו לכם כמה הוא חשוב לגוף האדם אך לא ידעתם באמת במה מדובר? הנה כמה עובדות על חשיבות ויטמין זה לגוף האדם ושמירה על אורח חיים בריא.

חומצה פולית היא ויטמין ששייך למשפחת B ומסומנת כ-B9, ותפקידה הוא לסייע בחידוש התאים חדשים בדם. ישנו קשר בין חוסר בחומצה זו לכמות הומוציסטאין שבדם (עודף שלו נוצר בעקבות חסרים תזונתיים).

רמות גבוהות של הומוציסאין עלולות לפגוע בתאי האנדותל, אשר יוצרים שכבה פנימית בדם שמטרתה להגן על כלי הדם. התאים הללו מפרישים חומרים העוזרים לכלי הדם להתרחב, וכמו כן מונעים מצב של דלקות בתוך דפנות כלי הדם, היווצרות טסיות דם, או קרישי דם ולכן משפרים את זרימת הדם.

בשלב ראשוני פגיעה בתאי האנדותל עלולה ליצור טרשת עורקים ולאחר מכן להוביל לחסימת עורקים משמעותית יותר, ולמחלות בלב בעתיד.

חומצה פולית היא הצורה הסינטטית של פולאט (folate) הנמצא במאכלים השונים שיפורטו בהמשך. אנו זקוקים לפולאט על מנת לחדש תאים חדשים בדם, כמו תאי דם אדומים וכדי לשמור על תאי העצב.

כמו כן, פולאט חיוני בשמירה על מבנה חומצת גרעין DNA. החומצה הפולית זהה בפעילותה לפולאט, אך זמינותה גדולה בהרבה מזו של פולאט.

מאכלים עם החומצה

פולאט עשוי להופיע במגוון רחב של מזונות, לכן חשוב להקפיד על דיאטה מאוזנת, ועל תזונה נכונה ומגוונת. בראש ובראשונה נהנה מפולאט באכילת איברים פנימיים כמו כבד עוף בו ישנו 770 מ"ג.

כמו כן, ניתן להפיק 100 מיקרוגרם פולאט מרבע כוס עדשים, חצי כוס בוטנים, שעועית או תרד מבושל, מכוס מיץ תפוזים סחוט, תירס, ארטישוק, ברוקולי.

כל אלה ועוד יספקו לנו חומצה פולית אמיתית או שכמו שנאמר, פולאט. זמינות הפולאט לא גדולה במיוחד, כיוון שבמגע עם חום או אוויר נעלם כחצי מערך הפולאט, וכך גם בבישול ירקות ושפיכת המים.

משום שזמינות הפולאט היא נמוכה למדי, ניתן ליטול ויטמינים של חומצה פולית סינטטית, המוגדרים כתוסף מזון חשוב ובטוח.

חומצה פולית והריון

ממחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות ניתן להסיק כי נטילת חומצה פולית שלושה חודשים לפני תחילת ההריון (זמן ההתעברות) וחודשיים לאחר תחילת ההריון מסייעת במניעת מומים, תורמת להתפתחות תקינה של המוח ושל שאר מערכות הגוף של העובר.

המוח ושאר אברי הגוף מתפתחים בתחילת ההריון, לכן ישנה חשיבות עליונה בנטילת חומצה פולית כהכנה להריון ובמהלכו. משרד הבריאות ממליץ ליטול 400 מק"ג (מיקרוגרם) חומצה פולית ביום, לנשים אלו.

חומצה פולית חיונית לא רק להריוניות אלא גם עוזרת לאוכלוסיות נוספות: לסובלים מאנמיה מגלובלסטית מאקרוציטית, לבעלי רמות הומוסיצאטין גבוהות בדם, לעוברים טיפולים כימותרפיים, למחלימים מניתוחים ופציעות ועוד.

לקריאה נוספת ליחצו: חומצה פולית בהריון

החומצה הפולית מסייעת לאוכלוסיות אלה במצבים שנזכרו מהסיבה הפשוטה, כי היא זו המסייעת לחידוש תאים חדשים בדם.

ניתן לקחת חומצה פולית עם או בלי אוכל, וניתן לצרוך עד 1000 מק"ג ביום. חשוב לצרוך תוספים שיוצרו בתנאים מוקפדים על ידי חברות ידועות ואמינות, כמו כן בעלות תו תקן איכות. לבריאות!

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.