כל מה שחשוב לדעת על פעילות גופנית למתבגרים

לפעילות הגופנית בגיל ההתבגרות יש חשיבות גדולה עקב התפתחות הגוף בגיל זה, וכמובן עקב העיסוק הרב בדימוי העצמי האופייני לבני הנוער. לחצו כאן לקריאה וטיפים בנושא.

גיל ההתבגרות הוא תקופה סוערת ולא פשוטה עבור רוב הנערים והנערות. במהלך כמה שנים עובר גופם מהפכה של ממש, כאשר במשך כל הזמן הזה גועשים בקרבם הורמונים המשפיעים בצורה מרחיקת לכת על מצב הרוח, התיאבון, השינה, חילוף החומרים וההתנהלות היומיומית.

במהלך תקופה זו, נוטים בני נוער רבים להסתגר בחדרם, לבלות שעות ארוכות בטלפון, בהאזנה למוזיקה או בבילוי עם חברים. לעתים הם מתנסים בשתיית אלכוהול ובעישון ונוטים להזניח את בריאותם.

משום כך להקפדה על פעילות גופנית בגיל ההתבגרות יש חשיבות יתרה – בכוחה להשפיע על מצב הרוח, לשנות את דימוי הגוף וההערכה העצמית, להרחיב את המעגל החברתי ולמנוע הפרעות אכילה, והשמנה.

למה זה חשוב?

נערים ונערות רבים חווים ירידה חדה בדימוי העצמי בגיל ההתבגרות, כאשר המראה החיצוני משמש בתפקיד מרכזי בתהליך זה. העיסוק בגוף, במיוחד בקרב נערות, נעשה מוגזם והנטיה להרס עצמי גדלה.

פעילות גופנית עוזרת לשמור על גוף חטוב ורזה מחד, ומעניקה תחושת ערך עצמי, ביטחון וקבלה של הגוף מאידך. נערים ונערות שעוסקים בספורט, נהנים, מתקדמים ורואים איך זה משפיע על גופם, יאהבו יותר את גופם ולא יתנכרו לו.

שמירה על כושר גופני היא גם אמצעי יעיל ביותר לשיפור מצב הרוח, לוויסות התיאבון ולהעלאת איכות השינה (מרבית המתבגרים סובלים ממחסור כרוני בשעות שינה).

נער או נערה הנוטים להשמנה, לדיכאון או להתבודדות, יוכלו למצוא בספורט מזור והקלה. זו הזדמנות לפגוש חברים וחברות העוסקים באותה פעילות ולהרחיב את המעגל החברתי.

אמצעי זהירות והגנה

חשוב להתאים את סוג הפעילות הגופנית למי שעוסק בה ולא לעודד את הנער או הנערה לפעילות תובענית, קשה או מסוכנת מדי עבורם. כדאי גם לפקוח עין ולהיות ערים לשינויים – במיוחד במשקל ובהתנהגות – שמתעוררים במהלך הזמן.

נערים עשויים למצוא הנאה וסיפוק מוגברים מפעילות אירובית (שחייה, ריצה, הליכה) ואמנויות לחימה, המאפשרות לשחרר אגרסיות בצורה מבוקרת ובריאה. זוהי דרך מצוינת להוציא אותם מהחדר ולערבם בפעילות שבריאה לגוף ולנפש גם יחד, וכרוכה במגע עם אנשים חדשים.

נערות עשויות להתעניין גם בשיעורי עיצוב או פילאטיס, המסייעים להתחבר אל הגוף וללמוד להכירו ולקבלו.

מכיוון שבני נוער נוטים לזלזל בנושאים של תזונה ובריאות, חשוב להקפיד על דיאטה המותאמת לפעילות שהם מבצעים.

נער שהחל לרוץ, לשחק כדורסל או לשחות צריך להעשיר את התפריט שלו בהתאם ולהרבות בשתיית מים. כך גם נערה שהחלה לבקר במכון כושר, לבצע פעילות אירובית כלשהי או לרקוד – יש להקפיד על תזונה מאוזנת המכילה מספיק חלבונים ומשיבה לגוף את האנרגיה שאבדה לו במהלך האימון.

מעבר להקפדה על התזונה, יש לשים לב שהעיסוק בספורט נותר מידתי ובריא ולא נעשה מופרז ומזיק. בגיל ההתבגרות קיימת נטיה להגזמה, בפרט במה שנוגע לגוף, ולכן מומלץ לוודא שהפעילות הגופנית לא גלשה לאובססיה.

העיסוק הקבוע בפעילות גופנית מספק לבני הנוער מסגרת חיובית ויציבה הדרושה להם מאוד בגיל זה, הרווי תהפוכות. מרבית הסיכויים הם גם שהרגל טוב זה ימשיך וילווה אותם בעתיד, וייהפך לדרך חיים.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.