רגישות ללקטוז - מידע וטיפים

סובלים מכאבי בטן? יתכן ואתם רגישים ללקטוז. לחצו כאן לקריאת מידע והמלצות.

הלקטוז הוא הסוכר המצוי בחלב ובמוצריו. הוא נוצר בתאים מייצרי החלב בשד אצל נקבות ממשפחת היונקים, כאשר בחלב האנושי ישנו הריכוז הגבוה ביותר של לקטוז ולכן הוא גם החלב המתוק ביותר.

הלקטוז הוא מקור אנרגיה חשוב ביותר לגוף, הוא מגביר את יכולת הגוף לספוג סידן וכן ברזל, והוא חיוני למערכת העצבים המרכזית. עם זאת, כאשר קיימת רגישות ללקטוז, הגוף איננו מצליח לפרקו כראוי וכתוצאה מכך עלולים להופיע סימפטומים רבים ובלתי נעימים.

מסיבה זו, במקרים של רגישות ללקטוז יש להקפיד על דיאטה ועל תזונה מתאימה, הכוללת לרוב תחליפים של חלב.

מהי רגישות ללקטוז?

רגישות ללקטוז היא מצב בו הגוף איננו מייצר את כמות הלקטאז לה הוא זקוק לצורך פעילות תקינה. לקטאז הוא האנזים האחראי על פירוק הלקטוז, שהוא, כאמור, הדו-סוכר המצוי בחלב.

בשל המחסור באנזים הלקטאז, הלקטוז המגיע למעי הדק איננו עובר תהליך פירוק ראשוני וממשיך אל המעי הגס. במעי הגס מפרקים חיידקים מקומיים את הלקטוז למתאן, לחומצה לקטית ולמימן.

מרכיבים אלה גורמים לספיחת מים מוגזמת אל המעי ולסדרה של תופעות לוואי בלתי נעימות. הרגישות ללקטוז משתנה מאדם לאדם, כאשר ישנם אנשים שאינם יכולים לאכול או לשתות מוצרי חלב בכלל ואחרים היכולים לשתות ולאכול כמויות קטנות של מוצרי חלב מבלי שאלה יגרמו לבעיות מיוחדות.

את הרגישות ללקטוז ניתן לאבחן באמצעות בדיקה פשוטה.

רגישות ללקטוז – במי היא פוגעת?

בערך כ-70 אחוזים מהמבוגרים סובלים מרמות לקטאז נמוכות מאוד, כאשר הנטייה לרגישות היא לרוב גנטית. אנשים ממוצא אפריקני, אסיאתי, היספאני ואבוריג'יני נוטים לסבול יותר מרגישות ללקטוז, כאשר אצל אנשים ממוצא אירופאי ייצור אנזים הלקטאז הוא גבוה יותר.

לרוב, הולך ופוחת ייצור הלקטאז בגוף במהלך השנים גם ללא קשר למוצא. מסיבה זו, עלול גם אדם שלא סבל בצעירתו מרגישות ללקטוז לפתח את הרגישות בגיל מבוגר יותר.

בנוסף לכך, במחקרים נמצא, כי ייצור הלקטאז אצל אנשים שלא ינקו אלא ניזונו מתרכובות מזון לתינוקות, נמוך יותר ביחס לתינוקות שינקו חלב אם.

סימפטומים המתלווים לרגישות ללקטוז

הרגישות ללקטוז מלווה בסימפטומים שונים, כדוגמת: כאבי בטן, גזים, תחושת אי נוחות במהלך העיכול ויציאות לא תקינות: יציאות נוזליות, רכות, לעתים ירקרקות ואף מלוות בקצף.

לעתים גורמת הרגישות ללקטוז גם לחוסר שקט ולעצבנות. רגישות קיצונית ללקטוז עלולה לגרום במצבים חמורים לנזק למעי הדק, לתגובה דלקתית או לתגובה אלרגית שכתוצאה מהם מתפתחת אי-סבילות חמורה ללקטוז.

תפריט נכון לסובלים מרגישות ללקטוז

במקרים של רגישות קשה ללקטוז חשוב להימנע מאכילה ומשתיית מוצרי חלב או לצמצמם. הסובלים מרגישות ללקטוז צריכים להקפיד על שלוש ארוחות גדולות ושלוש ארוחות ביניים בכל יום.

בארוחת הבוקר ניתן לאכול קורנפלקס ללא סוכר עם חלב דל לקטוז או שתי פרוסות לחם קל המרוח באבוקדו. בארוחת הביניים מומלץ לאכול פרי ובארוחת הצהריים כ-100 גרם עוף ללא עור, דג שאיננו מטוגן או בשר, ארבע כפות תוספת של פחמימות, כף טחינה וירקות.

גם בארוחת הערב יש להקפיד על שתיית חלב דל לקטוז, על אכילת ירקות ולהימנע כמה שיותר מאכילה של מוצרי חלב עשירים בלקטוז.

אנא השאר את תגובתך

  1. תפריט תזונה ללא גלוטן לחולי צליאק כותב:

    [...] הסובלות מרגישות לגלוטן ברמה זו או אחרת (בדומה לבעלי רגישות ללקטוז), גם אם הנמנים עליהן אינם מאובחנים כחולי [...]

  2. מה אוכלים כשיש קלקול קיבה? כותב:

    [...] אלה נמנים מוצרי חלב, אשר בעייתים אף יותר עבור בעלי רגישות ללקטוז, פירות קיץ ומזונות תעשייתיים (המכילים מרכיבים לא [...]

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.