דיאטה טבעונית - בחירה באורח חיים טבעוני

טבעונות היא החלטה שלא לאכול מוצרי בשר, דגים, ביצים וגבינה. מה טבעונים כן אוכלים? תתפלאו אך ישנם לא מעט אלטרנטיבות תזונתיות…

טבעונות היא תזונה שאינה כוללת מרכיבים מן החי. בנוסף לשמירה על דיאטה צמחונית, הטבעונים נמנעים לחלוטין מאכילת ביצים ומוצרי חלב ולעתים גם מדבש.

בבסיס הבחירה בטבעונות ניצב הרצון להימנע מכל פגיעה בבעלי חיים ולפיכך מצריכת מזונות שהפקתם כוללת שעבוד, התעללות או הרג של חיות, אולם לטבעונות פן נוסף מעבר לפן המוסרי וזהו הפן הבריאותי.

רבים בוחרים בתזונה טבעונית בשל יתרונותיה הבריאותיים - מזון מן הצומח אינו מכיל כולסטרול גבוה, מפחית משמעותית את הסיכון להשמנת יתר, מחלות לב ובעיות רבות נוספות ומאפשר שמירה על חיים מאוזנים.

יש טבעונים (המכונים טבעונאים) הנמנעים גם ממזון מבושל ומעובד, מקמח לבן ומסוכר מטעמים בריאותיים.

אלו מזונות מתאימים לטבעונים?

אז אם כל המוצרים מן החי הוצאו מן התפריט, מה נותר? מסתבר שלא מעט.

לאחר היוועצות בתזונאי או תזונאית ניתן לגלות כי לרשות הטבעונים עומד מגוון גדול, טעים ובריא של מזונות, אותם ניתן לצרוך ללא הגבלה וללא רגש אשמה על החיות, אשר לעיתים גם מתגלים כמזונות דלי קלוריות.

דיאטה טבעונית מאופיינת בצריכה מרובה של פירות, ירקות, אגוזים ודגנים.

מלבד זאת, טבעונים יכולים להמשיך ולאכול מאכלים רבים שכולנו צורכים ממילא ביומיום, כמו פסטה ברוטב עגבניות, חומוס, פלאפל וצ'יפס, קוסקוס עם ירקות, סלטים מגוונים, פירות יבשים וג'חנון (בלי הביצה).

מאכלים רבים אחרים צריכים רק לעבור הסבה קלה כדי להתאים לדיאטה הטבעונית. כך לדוגמה ניתן להוציא את הבשר מהממולאים ולהשאיר אורז, אגוזים ופירות יבשים.

פשטידות, מרקים וסלטים שכללו גבינה, חמאה או ביצה יכולים להעשות בלעדיהם או עם תחליפים מסויה, תפוחי אדמה או מרגרינה.

במקום חלב ניתן לשתות חלב מסויה, אורז או שיבולת שועל. שוקולד חרובים יכול להחליף שוקולד חלב ושפע של קטניות ודגנים מעניקים תחושת שובע ומספקים לגוף את המרכיבים החיוניים שהוא זקוק להם.

כך למשל טופו, עדשים, פול, שעועית, במיה, תרד, אצות, כוסמת, קינואה ושיבולת שועל הם תחליפים בריאים ומצויינים למזונות המכילים ביצה.

אכילת מזונות אלה כדבר שבשגרה תבטיח שדבר לא יחסר לגוף וגם לנפש.

משלימים עבור הגוף את מה שחסר

אז לאחר שווידאנו כי אפשר לאכול לשובע ובהנאה גם בדיאטה טבעונית, הגענו לשאלה הבאה שמטרידה רבים השוקלים מעבר לתזונה מן הצומח - כיצד מספקים לגוף ויטמינים, מינרלים וברזל החיוניים לו?

מסתבר שבמרבית המקרים זה לא קשה כלל, אך יש להקפיד על צריכה מספקת של מזונות מסוימים ולהיבדק אחת לכמה זמן כדי להבטיח שהגוף מקבל את כל אבות המזון.

  • B12 - הבעיה המרכזית בקרב טבעונים (ולעתים גם צמחונים) היא מחסור בויטמין B12, הנמצא רק במוצרים מן החי.טבעונים רבים סובלים מרמה נמוכה של B12 ונאלצים להשלים את החסר באמצעות כדורים או זריקות.

ואולם כל השאר המרכיבים הנחוצים לגוף נמצאים גם במזון מן הצומח:

  • ברזל - ברזל נמצא במגוון גדול של פירות וירקות (בפרט ברוקולי ופלפל) אך במיוחד בקטניות (שעועית, פול, עדשים וכו'), אגוזים וגרעינים. משום כך חשוב לצרוך במידה מוגברת טחינה, טופו, גרעיני דלעת וחמנייה, אגוזים ומוצרי חיטה. כמו כן, ברזל נמצא גם בעלים, אורז, תירס וחילבה.
  • סידן - סידן מצוי במינון גבוה במוצרי חלב וניתן לקבל אותו באמצעות אכילת אגוזים (בפרט אגוזי ברזיל ושקדים), אבוקדו, עלים (חסה, כרוב, תרד) ושומשום (חלבה, טחינה). גם מאכלי סויה (טופו, מעדנים, חלב) מהווים מקור מצוין לסידן עבור טבעונים.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.