אז מה זה בעצם חילוף חומרים?

חילוף חומרים הוא ביטוי פופולרי כשעוסקים בענייני דיאטה. כולם יודעים שאלו שהתברכו בחילוף חומרים גבוה הם רזים יותר, אבל האם זה באמת כל כך פשוט?

רובנו נתקלנו לא פעם במושג חילוף חומרים (מטבוליזם) ויודעים כי מדובר בתהליך המתחיל עם הכנסת מזון לפינו ומסתיים עם הוצאת פסולת מהגוף.

כל מה שמתרחש בין שתי פעולות אלה הוא חלק ממערכת חילוף החומרים, ואולם למערכת משוכללת זו משמעות רחבה בכל הנוגע לתחום המעסיק את כולנו רבות - השמנה והרזיה.

איך משפיע חילוף החומרים על תהליכים אלה, מה מכתיב את קצב חילוף החומרים וכיצד ניתן להשפיע עליו?

חילוף חומרים והרזיה

קצב חילוף החומרים בגופנו הוא שמכתיב מהירות שריפת קלוריות אותם אנו מכניסים לגוף.

מערכת חילוף החומרים מתייצבת על קצב קבוע פחות או יותר, המשתנה מאדם לאדם ואשר מגיב ומתאים את עצמו לשינויים קיצוניים במצב הפיזי.

דוגמה לשינוי כזה היא דיאטה הכוללת צמצום משמעותי של מספר הקלוריות.

המערכת המטבולית, בהיותה רגילה למספר קבוע פחות או יותר של קלוריות שעמו היא צריכה להתמודד מדי יום, מגיבה באופן מיידי ובלתי רצוי להורדה דרסטית של כמות המזון.

התגובה באה לידי ביטוי בהאטה של קצב פירוק החומרים שבמזון (פחמימות, חלבונים ושומנים).

ההאטה נגרמת משום שעבור גופנו ירידה חדה בכמות המזון מהווה בשורה רעה ביותר, והגוף נערך לתקופת מחסור שמשכה אינו ידוע על ידי כך שהוא מייעל את ניצול המזון ומאט את פירוקו.

התוצאה המצערת היא שלמרות שאנחנו אוכלים פחות, איננו יורדים במשקל.

יתרה מזאת, כל העלאה, ולו מינורית, בכמות הקלוריות - תגרום להשמנה מיידית, משום שקצב חילוף החומרים איטי עתה יותר מבעבר.

משום כך, הדרך להרזיה יעילה ובת-קיימא היא בצמצום הדרגתי ומתון של מספר הקלוריות, לצד עלייה מבוקרת בפעילות הגופנית.

רק כך ניתן ליצור בגוף שינוי משמעותי שיחזיק מעמד לטווח ארוך.

מה קובע את הקצב?

קצב חילוף החומרים מושפע מגורמים רבים, חלקם מולדים וחלקם תלויים באורח חיים וניתנים לשינוי. בין הגורמים ניתן למנות:

  • גיל - כאשר אנו צעירים וגופנו עדיין משתנה וגדל, חילוף החומרים מהיר ויעיל. בסביבות גיל עשרים מתחילה להתרחש האטה בקצב, וככל שאנו מתבגרים הוא הולך ויורד.
  • מין - גברים נהנים מקצב חילוף חומרים מהיר יותר משל נשים. זאת משום שבאופן טבעי גופם מכיל יותר מסת שריר ופחות שומן. ככל שמסת השריר גדולה יותר, כך חילוף החומרים מהיר יותר.
  • מתח והתרגשות - במצבים קיצוניים של מתח, חרדה והתרגשות, חילוף החומרים מהיר יותר. כך גם כאשר חום גופנו עולה.
  • משקל - ככל ששוקלים יותר, חילוף החומרים יעיל יותר. לכן, במהלך דיאטה נוטים "להיתקע" בשלב מסוים – כאשר חילוף החומרים מאט כדי להתאים עצמו לתזונה החדשה והמצומצמת.
  • הורמונים - בנוסף, שינויים הומונליים או חוסר איזון הורמונלי יכולים להיות בעלי השפעה ניכרת על חילוף החומרים.

איך מגבירים מהירות?

ככל שהמטבוליזם מהיר יותר, כך ניתן לאכול יותר מבלי להשמין וזאת משום שמערכת חילוף החומרים פועלת כל הזמן, גם במנוחה וגם בזמן שאנו ישנים.

בעזרת כמה שינויים באורח החיים ניתן להשפיע על הגוף לשרוף יותר קלוריות באופן קבוע ובכל יום, גם אם לא יצאנו מהמיטה באותו יום.

  • שינה - מחסור כרוני בשעות שינה משבש את פעילות חילוף החומרים וגורם להשמנה. הקפידו לישון.
  • פעילות גופנית - מומלץ לשלב בין פעילות אירובית (ריצה, הליכה, שחייה) לפעילות לא אירובית (הרמת משקולות, התעמלות, ריקוד) כדי להאיץ את חילוף החומרים. ככל שמסת השריר גדולה יותר, שריפת הקלוריות מהירה יותר, גם במנוחה.
  • שתייה מרובה - שתיית מים מרובה מסייעת לחילוף החומרים ומייעלת אותו.

אנא השאר את תגובתך

  1. האם צום תורם לירידה במשקל? הרזייה באמצעות צום כותב:

    [...] לא ניתן לרזות מצום? כאן נכנסת לתמונה מערכת חילוף חומרים. אותה מערכת משוכללת הדואגת שהגוף ינצל בצורה מרבית את [...]

  2. ‫האם כדאי לעשות דיאטה באמצעות צום?‬ כותב:

    [...] לא ניתן לרזות מצום? כאן נכנסת לתמונה מערכת חילוף חומרים. אותה מערכת משוכללת הדואגת שהגוף ינצל בצורה מרבית את [...]

  3. שחר כותב:

    לפי מה שכתוב פה, אצלי יש הכל, אני אוכל מעט מאוד (ארוחה אחת ביום או ביומיים), ישן פחות מ6 שעות, אני לא מתאמן ולמרות שאני נראה רזה יש לי כרס לא קטנה. אני מבין שזה בגלל שאני לא אוכל יותר כמעט.
    אפשר לקבל עצה איזה שינו אני צריך לעשות בחיים, כמה לאכול ומה….
    תודה.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.