דיאטה ללא סוכר וגלוטן - איך נגמלים?

מכורים לשוקולד עוגות וממתקים? כיצד מתגברים על החשק ונגמלים מהדחף למתוק? כל הדרכים להיגמל מסוכר ופחמימות…

נדמה שאין גבול למבחר ומגוון הדיאטות שמציעים לנו כדי להביס את המשקל הסורר.

על מה לא חשבו עדיין: דיאטת מלפפונים, דיאטת אשכוליות, דיאטה ללא לחם ודיאטה ללא פירות. הכל כבר נוסה ומוצה, אבל המאבק התמידי ביצר האכילה נותר בעינו.

אז מה עכשיו? מתברר כי יש עוד מה לעשות כדי להילחם בתאוות הזלילה, לרזות, לשמור על המשקל לאורך זמן ולהיפטר מהכמיהה התמידית למתוק: גמילה מסוכר ומגלוטן.

בבסיס הרעיון לבצע גמילה מוחלטת מסוכר או דיאטה ללא גלוטן נמצאת ההנחה כי שני החומרים הללו אינם בריאים, אינם מתעכלים היטב, גורמים לשורה של תופעות לוואי מזיקות ומפריעים לגופנו לתפקד בצורה בריאה, חיונית ומאוזנת.

מצדדי הגישה טוענים כי הגלוטן – חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיבולת שועל ושיפון – פוגע במעי הדק ובספיגת המזון בגוף ועלול לגרום לנפיחות, גזים, אלרגיות, כאבי ראש ובטן ואפילו דיכאון וחרדה. מדובר בנזקים הנגרמים גם לאנשים בריאים, ולא רק לחולי צליאק.

נגד הסוכר הלבן, שהינו נטול ערכים תזונתיים, נטען כי הינו מזיק לאברים הפנימיים, גוזל סידן מהגוף, משבש את רמת הסוכר בדם ואף מעודד היווצרות תאים סרטניים. צריכה קבועה שלו עלולה לגרום להיפראקטיביות, הפרעות קשב, דיכאון וחרדה.

מעבר לכך, סוכר כמובן גורם להשמנה וטומן בחובו עוד יכולת מסוכנת – הוא ממכר. מרביתנו מכורים למתוק עוד מילדות, ומכאן הקושי לשלוט ולווסת את צריכת הסוכר.

למי מיועדת הדיאטה?

ישנם מי שמסוגלים לפתוח חפיסת שוקולד, לבצוע קובייה או שתיים ולהמשיך הלאה בקור רוח ובנחת. ואולם רבים אחרים לא ינוחו ולא ישקטו עד שיסיימו את החפיסה כולה. אם אתם נמנים עם הקבוצה השנייה – גמילה מסוכר ומגלוטן מיועדת בדיוק בשבילכם.

הצורך הכפייתי לאכול עוד ועוד – בין אם זה שוקולד, עוגות, לחם או בורקסים – נובע מהתמכרות, פשוטה כמשמעה, לסוכר ולפחמימות.

הימנעות ממזון המכיל סוכר וגלוטן לא רק תביא לירידה מהירה וקלה במשקל, אלא גם תביא לשיפור מיידי וחד בהרגשה: תחושו עירניים, רעננים וחיוניים יותר. העיכול משפתר, השינה, יכולת הריכוז ומצב הרוח.

הסיבה לכך היא שהתלות התמידית בסוכר ובגלוטן גורמת לתנודות חדות במערכת הגופנית והנפשית, בהתאם למועד האחרון שבו צרכנו את החומרים הממכרים האלה.

כמו מכורים לניקוטין שחשים עצבנות, חוסר שקט וחרדה כאשר הם מצפים לסיגריה הבאה, כך מכורים לסוכר וגלוטן חווים מצוקה גופנית ונפשית, אך לא תמיד מודעים למקורה.

סוכר לבן, לדוגמה, גורם להפרשה מוגברת של אינסולין המעודד כניסת סוכר לתאים. התוצאה היא שמהר מאוד חוזרת תחושת הרעב ועימה התשוקה לעוד סוכר.

איך נגמלים מסוכר וגלוטן?

גמילה מסוכר ומגלוטן מחייבת להוציא מהתפריט באופן מוחלט וקפדני ממתקים למיניהם (עוגות, שוקולד, גלידות, חטיפים יבשים), בצקים (לחם, מאפים, פיצות, בורקסים, עוגות), רטבים, משקאות ממותקים, פירות יבשים ויוגורטים ממותקים. כמו כן, יש להימנע מצריכה גדולה של ממתיקים מלאכותיים שאינם בריאים במיוחד.

כיום, רוב המוצרים בסופרמרקט מסומנים, כך שניתן לדעת אם הם מכילים גלוטן. אם יש ספק, ניתן להתקשר לחברה המייצרת ולברר נתון זה. כמו כן, יש לוודא שהמוצר אינו מכיל יותר מ-10 גרם פחמימות לכל 100 גרם מוצר.

מה מומלץ לאכול?

אוכל בריא ומזין ללא הגבלה – ירקות ופירות, בשר, דגים וקטניות. חשוב מאוד לשתות הרבה מים ולא לצבור רעב.

הרעיון הוא להמשיך ולאכול בצורה משביעה ומספקת, אך מבלי לחוות תנודות חדות ברמות הסוכר המשבשות את התיאבון, את התפקוד הגופני ואת מצב הרוח.

הרעיון הוא שאכילה בריאה ומאוזנת אינה יכולה להוביל אל השמנת יתר, מכיוון שהרצון לאכול עוד ועוד נעלם כלא היה לאחר שהגוף נגמל מהחומרים הממכרים.

אנא השאר את תגובתך

  1. גילה כותב:

    מאמר מושקע ומקצועי ביותר. החכמתי. תודה רבה

  2. לא רק סוכרזית - תחליפי סוכר טבעיים וממתיקים מלאכותיים כותב:

    [...] זאת, הסכרין עדיין מצוי במזונות מתוקים רבים, בהם מוצרי מאפה, דגני בוקר, קינוחים וריבות ומשמש [...]

  3. מימון דוד כותב:

    התחלתי לפני חדש בדיאטה הנ'ל. ושאלתי מדוע יש לי גזים .ולעומת זאת נפטרתי מהצרבת. והאם יורדים במשקל? האם מותר להמתיק עם סוכרזית?

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.