תזונה מיקריוביוטית - גוף, נפש ומזון

תזונה מיקרוביוטית היא לא רק דיאטה, אלא אורח חיים המשלב אכילה כחלק מתהליך כולל של גוף ונפש - מזון הוא לא רק תוצר נלווה, אלא רכיב משמעותי המשפיע עלינו באופנים רבים משחשבנו.

בשנים האחרונות הולך ותופס תאוצה טרנד התזונה המיקרוביוטית, שהתחיל כשיגעון של דיאטה של מפורסמים כמו מדונה וגווינת פאלטרו והפך לדיאטה נפוצה ופופולרית בקרב שוחרי בריאות.

התזונה המיקרוביוטית, שרואה באדם מערכת מאוחדת והוליסטית, מייחסת למזון שאנו אוכלים חשיבות יתרה עבור בריאותנו הפיזית, הנפשית והשכלית.

הפילוסופיה שמאחורי הדיאטה

בבסיס התזונה המיקרוביוטית מונחת תפישת עולם שלמה, המכתיבה אורח חיים ולא רק דיאטה.

מקורה של תורת האכילה המיקרוביוטית במזרח הרחוק, שם היא פותחה כחלק משאיפה הוליסטית לחיים ארוכים ובריאים באמצעים טבעיים.

משום כך, הבחירה בתזונה מיקרוביוטית לא נעשית בדרך כלל מטעמי דיאטה בלבד אלא משלבת בתוכה חיפוש אחר דרך חיים אחרת, בריאה ומאוזנת יותר.

הרעיון הבסיסי הוא אכילה של מזונות חיים, מזינים וטבעיים, המעניקים בריאות פיזית ונפשית.

ההנחה היא כי באמצעות אכילה מסודרת של ירקות טריים, דגנים מלאים, דגים, טופו וקטניות ושמירה על מינונים בריאים והקפדה על איכות וטריות המזון, ניתן להביא את הגוף ואת הרוח למצב בריאותי אופטימלי.

כחלק מהתפיסה הכוללת, מעניקה המיקרוביוטיקה חשיבות להרגלי האכילה ולא רק למזון עצמו.

יש לאכול בשלווה, בנחת ובאיטיות ולעולם לא לזלול במהירות או בלחץ זמן. תשומת הלב המוענקת לאוכל ולאכילה בדרך זו היא חלק מתהליך ההבראה והטיפול בגוף. בנוסף, מומלץ מאוד לבצע פעילות גופנית כדרך קבע.

מה אוכלים?

הדיאטה המקרוביוטית מעניקה חשיבות יתרה לאכילה מרובה של דגנים מלאים (חיטה, אורז, שיבולת שועל, דוחן, כוסמת) וירקות חיים, מבושלים או מאודים.

בנוסף, ייהנו שוחרי המקרוביוטיקה מאכילת קטניות (שעועית, עדשים, פול, חומוס) ודגים. בדומה לתזונה של דיאטה צמחונית, בשר, ביצים ומוצרי חלב הם מחוץ לתחום.

זוהי דיאטה דלת שומן, עשירה בסיבים תזונתיים ואף ויטמינים, המותירה בחוץ כל מזון מעובד ותעשייתי.

להשלמת התמונה יש לאכול מזון לא מרוסס וטרי (כלומר, ירקות ופירות עונתיים ולא מהקפאה).

למי שזה נשמע לו תובעני מדי, יש כמה הקלות - ניתן לאכול מעט אגוזים ופירות (לא טרופיים), מעט קמח לבן (פסטה, לחם, מאפים) ופירות יבשים כדי להכניס מעט מתיקות לחיים. זוהי דיאטה ללא סוכר, כך שמזונות אחרים המכילים סוכר אסורים בתכלית.

למי מתאימה תזונה מיקרוביוטית?

דיאטה מיקרוביוטית מיועדת לכל מי שמאמין כי שינוי הרגלי אכילה ובחירה באורח חיים הכולל תזונה בריאה, טבעית ומאוזנת חשובים לא רק לבריאות הגוף ולאריכות ימים, אלא גם להפיכתנו לאנשים שלווים, מאושרים ורגועים יותר.

מי שסובל מעייפות כרונית, בעיות בעיכול, השמנת יתר או בעיות בריאותיות אחרות יכול למצוא בתזונה המקרוביוטית מזור לבעיותיו.

מזון דל שומן ועתיר סיבים מסייע לעיכול, מעניק רעננות ואנרגיה ומביא את הגוף למצב אופטימלי שבו קל לו יותר להתגבר על מחלות ובעיות כרוניות.

כמו כן, ירידה במשקל היא קלה וטבעית עם תזונה זו, ללא צורך לחוש רעב.

עם זאת, יש לשים לב כי הימנעות מאכילת מזונות מן החי (למעט דגים) דורשת תשומת לב יתרה ויש לוודא כי הגוף מקבל מספיק סידן וחלבון ממקורות אחרים.

משום כך, מי שסובל ממחסור בויטמין B12 צריך להיות במעקב רפואי אם הוא עובר לדיאטה מיקרוביוטית.

נקודה נוספת היא שאכילה מיקרוביוטית דורשת השקעה של זמן ומאמץ בהכנת מזון טרי ובריא בבית. יש להביא זאת בחשבון לפני שמתחייבים לאורח חיים מיקרוביוטי.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.