חטיפי אנרגיה בעד נגד ואם בכלל

קצב החיים המהיר והרצון להספיק לעשות ספורט בין העבודה, הילדים ושאר העיסוקים, הכניסו לחיינו את חטיפי האנרגיה והבריאות.

חטיפים אלה, המבדלים עצמם מחטיפים רגילים שעל המדף, אמורים להוות מעין זריקת אנרגיה בריאה ומשביעה שתספק את הכוח הדרוש לכל אימון כושר גופני, מבלי להכביד ולגרום להשמנה.

ואולם החטיפים השונים שבחנויות נבדלים מאוד זה מזה בערך התזונתי והבריאותי שלהם, וחשוב לשים לב לכמה דברים לפני שקונים אותם.

לא במקום ארוחה

לפני אימון גופני הגוף זקוק לאנרגיה, והצורה הזמינה והמהירה ביותר לקבלה היא באמצעות פחמימות.

לא תמיד יש זמן ואפשרות לאכול פסטה או לחם, וכאן נכנסים לתמונה חטיפי הבריאות והאנרגיה.

אבל חשוב לזכור כי החטיפים אינם מהווים תחליף לארוחה מסודרת, אלא רק מספקים אנרגיה זמינה לפני הפעילות במקרה שהארוחה היתה לפני זמן רב או שלא הספקתם לאכול.

ניתן ואף מומלץ לאכול חטיף אנרגיה באמצע אימון ממושך אם מרגישים חולשה או עייפות, או בסיום האימון, כדי לקבל אנרגיה זמינה עד שמגיעים הביתה לארוחה מלאה ומזינה.

חטיף אנרגיה אמיתי ובריא נותן מענה טוב במצבים כאלה, אך בשום אופן לא מחליף ארוחה.

קיראו עוד בנושא: מחשבון קלוריות

איך בוחרים?

למרבה הצער, על מדפי החנויות נמצאים חטיפים רבים המתיימרים להיות בריאים וממריצים אך למעשה אינם כאלה.

כדי לדעת אם אתם רוכשים חטיף אנרגיה בריא ומזין או סתם חטיף שמתיימר להיות כזה, עליכם לקרוא את התווית עם הערכים התזונתיים.

זו האינדיקציה הטובה ביותר לערכו של החטיף.

חשוב לשים לב גם להבדל בין חטיפי בריאות (שמכילים בדרך כלל פחות קלוריות, פחמימות וחלבונים ויותר סיבים תזונתיים) לחטיפי אנרגיה (שאמורים להכיל הרבה חלבונים ופחמימות).

חטיף אנרגיה צריך להכיל אחוז גבוה יחסית של פחמימות מורכבות, בשביל האנרגיה הזמינה הדרושה לאימון, רמה גבוהה של חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

במקביל, צריך החטיף להכיל אחוז שומן נמוך.

קיראו ברחבה על: אבות המזון שלנו

חטיפי אנרגיה מכילים בדרך כלל בסביבות 300 קלוריות לחטיף, בעוד חטיפי בריאות יכולים להסתפק בחצי מכמות הקלוריות.

הן חטיפי בריאות והן חטיפי אנרגיה לא צריכים להכיל יותר מ-6%-7% שומן ושיעור השומן הרווי מתוכו לא אמור לעלות על 4%-5%.

חטיף אנרגיה טוב צריך גם להכיל לפחות 10 גרם חלבון לכל 100 גרם ויכול להגיע גם ל-30 גרם.

אם הנתון על האריזה נמוך מזה – זהו לא חטיף אנרגיה.

לעומת זאת, חטיפי בריאות מתהדרים בדרך כלל באחוז גבוה של סיבים תזונתיים.

בפועל, לא תמיד הבטחה זו מקוימת: כמות נאותה של סיבים תזונתיים היא לפחות 3 גרם לכל 100 גרם חטיף.

אם הנתון על האריזה נמוך מזה – אפשר באותה מידה לקנות ממתק רגיל.

כמה ולמה?

לסיכום, חטיפי אנרגיה ובריאות יכולים להיות מזינים ומועילים, אך צריך לוודא היטב לפני הקנייה כי לא מדובר במתחזים.

מומלצים במיוחד אלה המכילים גרנולה או שיבולת שועל.

חפשו את החלבון והסיבים התזונתיים והימנעו מחטיפים עם תכולה גבוהה של סוכר ושומן.

ולא לשכוח: כמה שיותר פירות, ירקות והרבה מים לשתיה – אלה תמיד חשובים ואף חטיף בריאות לא יחליף אותם.

קיראו בהרחבה על: אימון משקולות

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.