תזונה לאם המיניקה - איך להניק באופן בריא ולרזות?

לאחר הלידה אנו לרוב נשארות עם כמות עודפת של משקל . איך מרזים ועדיין שומרים על תזונה בריאה, כך שבעת הנקה התינוק יקבל את כל מה שהוא זקוק לו? קראו וגלו.

ההריון הסתיים בשעה טובה, השבועות הראשונים שלאחר הלידה חלפו ועתה את ניצבת מול המשימה הבאה - לחזור לגזרתך הקודמת.

אם אינך מניקה, עומדות מולך שלל אפשרויות ודיאטות שונות שתוכלי להתאים להעדפותייך וצרכייך ואולם אם את מניקה, עלייך להתחשב בכך ולהביא בחשבון שלא כל דיאטה מתאימה לך.

אז איך בכל זאת נפטרים מעודפי ההריון בתקופת ההנקה?

אין כל מניעה לרדת במשקל בעת הנקה, ואולם חשוב לזכור כי ייצור החלב דורש אנרגיה נוספת ולכן יש להישמר מפני צמצום קיצוני במספר הקלוריות.

אי-אכילה מספקת עלולה לגרום לחולשה, עייפות ופגיעה בבריאות האם המיניקה ובעקיפין גם לפגוע בהנקה עקב כך.

ההנקה דורשת הרבה אנרגיה, ולשם כך יש לאכול בצורה מאוזנת ומזינה.

בנוסף, הרכב החלב מושפע ישירות מהמזון שצורכת האם ולכן חשוב להקפיד על תפריט המכיל את כל אבות המזון ולהימנע מתוספים, כדורים ו"טריקים" שונים הננקטים לעתים בניסיון לזרז הרזיה (כגון עישון ושתייה מרובה של קפאין).

כמה זמן אחרי הלידה ניתן להתחיל דיאטה?

לאחר הלידה חשוב להעניק לגוף זמן התאוששות. שישה שבועות (פרק הזמן המכונה "משכב לידה") הם המינימום הנדרש לפני שאפשר להתחיל בדיאטה.

גם אם מרגישה טוב, נמרצת ועירנית - אל תמהרי לעשות שינויים בתזונה. הגוף עדיין מצוי בתוך מערבולת הורמונלית וסובל מחסרים מתקופת ההריון, כך שעדיף להמתין מעט מאשר להחלישו עוד יותר באמצעות דיאטה אחרי לידה.

לאחר תחילת הדיאטה, יש לזכור לא להציב יעדים שאפתניים מדי. בעוד אשה שאינה מניקה יכולה לרדת 3 ק"ג בחודש, לאשה מניקה מומלץ לא לאבד יותר מ-1-2 ק"ג בחודש.

ירידה חדה ומהירה מזו עלולה לפגוע במערכת החיסונית של האם ובמצבים קיצוניים יותר גם בייצור החלב.

מעבר לכך, מה שנכון לגבי כל דיאטה נכון גם במקרה זה - דיאטת כסאח גורמת לאובדן מסת שריר ובכך גורמת להאטת חילוף החומרים. לאחר לידה עשויות להתלוות לה גם תופעות כנשירת שיער ומחסור של סידן.

מה מומלץ לאכול?

נשים מיניקות צריכות לצרוך בין 1,800 ל-2,200 קלוריות ביום. זה נראה הרבה, אבל יש לזכור כי ייצור החלב דורש קלוריות.

מחקרים הראו כי צריכה של פחות מ-1,500 קלוריות ביום גורמת לחולשה ועייפות ועלולה לפגוע בייצור החלב.

המזון המומלץ בעת הנקה הוא מגוון ובריא. חשוב לצרוך הרבה מזונות עשירים בחלבון, דוגמת בשר בקר, עוף, דגים וקטניות.

חלבון רב יחסית נמצא גם במוצרי חלב כגבינות ויוגורטים והללו גם עשירים בסידן הנחוץ מאוד לאשה לאחר לידה. יש לאכול מוצרי חלב פעמיים עד שלוש פעמים ביום וכך גם מזונות עתירי חלבון.

בנוסף, יש להרבות באכילת ירקות ופירות בשל כמות רבה של ויטמינים שהם מכילים.

אם נוסיף לזה פחמימות, כמו אורז, פסטה, לחם (רצוי מחיטה מלאה) וגרנולה, נקבל תזונה מאוזנת ובריאה.

הקפדה על תפריט כזה תבטיח שהגוף מקבל את כל צרכיו ותאפשר הרזיה קבועה ולא מהירה.

כל שיש לעשות הוא להימנע ככל האפשר משומנים לא בריאים (שמקורם בחטיפים, שוקולד, חמאה, שמן, מזון מהיר) ולצרוך כמות מתונה של שומן בריא, הנמצא בטחינה, אבוקדו וסלמון.

בדרך זו תרזי בצורה בריאה, עבורך ועבור תינוקך.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.