על הקשר בין אוכל למצב הרוח שלנו…

פעמים רבות אנו סבורים כי מצב הרוח שלנו מושפע מגורמים חיצוניים שפועלים עלינו, אך בזאת אנו שוכחים את ההשפעה האדירה שיש לתזונה שלנו על המוח, ובכך - על מצב הרוח. קראו עוד בכתבה.

הפרעות במצב הרוח נחלקות לרוב לשני סוגים מרכזיים - הפרעות המתבטאות בפעילות יתר והפרעות המתבטאות בהיעדר פעילות.

במצבים של עודף פעילות ישנה עוררות יתר של מערכת העצבים הגורמת לסימפטומים שונים, כדוגמת שטף מחשבות, עצבנות יתר, מתח בשרירים, נדודי שינה, דופק מואץ וסימפטומים נוספים.

במצבים של חסר, פעילות מערכת העצבים היא איטית ביותר. במקרים אלה מופיעים סימפטומים הכוללים דיכאון, עייפות, חוסר ריכוז, דכדוך ותחושה כללית רעה.

בהקשר זה, לתזונה ישנה השפעה מכרעת. חוסר איזון תזונתי - מחסור של ויטמינים או במינרלים מסוימים, היעדר איזון מבחינת אבות המזון או אפילו הפרזה באכילת מוצרי מזון מסוימים עלולים לגרום להפרעות במצב הרוח וישנם אנשים רבים בעלי השמנת יתר כתוצאה ממנגנון אכילה רגשית.

לחילופין, אכילת מוצרי מזון מסוימים או קניית הרגלי תזונה נכונה במקרים של הפרעות במצב הרוח עשויה להוביל לשיפור משמעותי בתחושות וגם בתפקוד.

השפעת המזון על מצב הרוח

  • סוכר - לסוכר ישנו תפקיד חשוב ביותר בתפקוד המוח והוא משמש כדלק שבלעדיו נפגעים תפקודי המוח השונים.

    עצבנות, עייפות, פגיעה בזיכרון, דיכאון, ירידה בריכוז ודכדוך הם כמה מהתופעות העלולות להתרחש כתוצאה מחוסר בסוכר.

    עם זאת, חשוב מאוד לצרוך מוצרי מזון המכילים מרכיבי סוכר ומתפרקים בגוף בצורה מתונה והדרגתית ולא כמויות סוכר, מתוקים או אפילו מוצרים העשויים מקמח לבן, שכן צריכה ישירה של סוכר אמנם מעלה במהירות את אחוזו בדם אך באותה מהירות גם מורידה אותו וגורמת לתופעות לוואי הזהות למצבים של חוסר בסוכר.

  • חומצות אמינו - הסרוטונין הוא נוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי) הידוע בהשפעתו הישירה על מצב הרוח.

    לרוב הפרשה של כמות סרוטונין נמוכה במוח גורמת לתופעות לוואי שונות - דיכאון, דכדוך, חוסר שקט, פגיעה בריכוז ובזיכרון, עייפות ותופעות לוואי נוספות.

    לחומצות האמינו, המשמשות כאבני יסוד של החלבונים, ישנו תפקיד חשוב בהעלאת רמות הסרוטונין במוח.

    דיאטה עשירה בפחמימות מעלה את כמות החומצות האמינו הפעילות ובעקבותיהן גם את רמות הסרוטונין.

    כמו כן, מוצרי מזון המכילים טריפטופן, חומצת אימנו שיש לה תפקיד חשוב בייצור הסרוטונין, הם מומלצים ביותר. צימוקים, שיבולת שועל, תרד, בננות, אגוז קשיו, אננס, בטטה וחיטה מלאה הם אחדים מהם.

  • פחמימות - תזונה עשירה בפחמימות ובסיבים תזונתיים, כדוגמת דגנים מלאים, לחם מלא, ירקות ופירות בקליפתם וקטניות, מסייעת לתהליך שחרור סוכרים מאוזן לדם, גורמת לתחושת שובע ומשפיעה על מצב הרוח לטובה.

    תפריטי תזונה הכוללים דיאטה ללא פחמימות, כמו דיאטת אטקינס, עשויים להשפיע על מצב הרוח לשלילה ולהוביל לעצבים וכעס בלתי מוסבר.

    עם זאת, מומלץ שלא לאכול יותר משתי מנות פחמימות ביום או לחלקן על פני כל היום. שתי פרוסות לחם קל, כוס אורז מלא, פסטה מקמח מלא, דוחן או אפילו קינואה הם כמה ממנות הפחמימות המומלצות לאכילה מדי יום.

  • אומגה 3 - חוסר בחומצות שומן מסוג אומגה 3 עלול גם הוא לגרום לדיכאון.

    במחקרים שונים, נמצא כי אכילה קבועה של מזון עשיר באומגה 3 משפרת בצורה משמעותית את מצב הרוח של אנשים הסובלים מדכדוך או מדיכאון קל.

    דגי ים החיים במים עמוקים, כדוגמת מקרל, סלמון, ברבוניות והליבוט עשירים באומגה 3 ומומלצים מאוד לאכילה. כמו כן, ניתן ליטול אומגה 3 גם כתוסף, כאשר התפריט איננו מכיל דגים.

אנא השאר את תגובתך

  1. מעיין כותב:

    אחלה כתבה. אני יצאתי מדיכאון שנמשך חודשיים (!) בזכות תזונה נכונה שדומה למה שמפורט פה וספציפית בזכות אומגה 3 שהתחלתי לקחת. זה פשוט הוציא אותי מהדיכאון ואם יש פה מישהו שקורא את זה וסובל מאותה בעיה אז שלא יהסס וייקח גם! זה עושה רק טוב.

  2. צאלה כותב:

    כתבה מעולה תודה!
    אגב הסבו את תשומת ליבי למשחק שאפשר לזכות בו באספקה שנתית לאומגה 3
    http://bit.ly/c34ryA

  3. הרזיה שפויה - לעשות דיאטה בלי לאבד פרופרוציה כותב:

    [...] דיאטות מהירות ושאפתניות עלולות לגרור תופעות לוואי פיזיות – עייפות, חולשה, רעב תמידי, תיאבון מוגבר, וגם נפשיות – תסכול, דיכאון, מחשבות אובססיביות על אכילה ואפילו הפרעות אכילה. בנוסף, מכיוון שבדרך כלל הן מסתיימות בכישלון, במוקדם או במאוחר, הן גורמות למפח נפש משמעותי ולרפיון. קיראו על אוכל ומצב רוח. [...]

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.