הרזיה שפויה - לעשות דיאטה בלי לאבד פרופרוציה

משקל בריא מתחיל באורח חיים בריא. המון פעמים אמרו לנו להפסיק לעשות דיאטות ופשוט לאמץ הרגלים טובים. אבל מה זה בדיוק אומר? הלוא, אם זה היה כל כך פשוט, כולנו כבר היינו רזים וחטובים.

מסתבר, שזה כלל לא מסובך, ואפילו די קל לאמץ הרגלים בריאים שיביאו להרזיה בריאה שתחזיק מעמד לאורך זמן. בסופו של דבר, חיים מתונים, יציבים ומאוזנים הם הדבר הכי טבעי לגופנו.

אלא שאורח החיים המודרני, המזון התעשייתי, המחסור בזמן ובתנועה – כל אלה שיבשו את המנגנון הטבעי והבריא שלנו וגרמו לנו לסגל הרגלים קלוקלים ולהשמין. אפשר לחזור חזרה, לצמצם את ההשפעות השליליות ולרזות בקלות וללא סבל. מהי דיאטה חכמה? כל המידע.

להשתחרר מהשעבוד לדיאטות

הרעיון שבבסיסה של הרזיה שפויה הוא כי על מנת לאבד משקל בצורה בריאה ולשמור על המשקל החדש, יש לעשות זאת בתהליך הדרגתי ואורגני, שלא יזעזע את הגוף ואת הנפש.

דיאטות מהירות ושאפתניות עלולות לגרור תופעות לוואי פיזיות – עייפות, חולשה, רעב תמידי, תיאבון מוגבר, וגם נפשיות – תסכול, דיכאון, מחשבות אובססיביות על אכילה ואפילו הפרעות אכילה. בנוסף, מכיוון שבדרך כלל הן מסתיימות בכישלון, במוקדם או במאוחר, הן גורמות למפח נפש משמעותי ולרפיון. קיראו על אוכל ומצב רוח.

הדרך לשבור את המעגל הזה היא שינוי יסודי בדרך החשיבה וההתנהלות עם אוכל, באופן שייתר את הצורך בדיאטות מעתה ועד עולם.

אין משמעות הדבר שאנו יכולים לחזור לילדות, אז אכלנו רק כשהיינו רעבים, שכחנו לעתים לאכול כשהיינו שקועים במשחק ולא היססנו להשאיר מזון בצלחת אם חשנו שובע. קשה להחזיר את הגלגל לאחור, ויש דברים שכבר לא יישנו.

אבל אין זה אומר שעלינו להרים ידיים: גם כאנשים מבוגרים ו"מקולקלים", ביכולתנו לחולל שינוי מהותי שישחרר אותנו מהשעבוד למזון ולדיאטות.

מהו אורח חיים בריא?

אז איך מחוללים שינוי, ועוברים אל אורח חיים בריא? הדרך לעשות זאת היא לנהל עם עצמנו שיח מתמיד על תחושותינו, מצבנו הנפשי והפיזי, מידת הרעב שאנו חשים וכו'.

אם נהיה כנים עם עצמנו בכל מפגש עם מזון, ונברר באמת ובתמים מה מניע אותנו לרצות לאכול – רעב? שיעמום? תסכול? עייפות? – נגלה שבהדרגה נצליח ביותר ויותר מקרים לוותר על אכילה, ונרגיש קלים, בריאים וחופשיים יותר.

בעיקר במפגש עם ג'אנק פוד, מתוקים, חטיפים ומשקאות ממותקים קיימת הנטיה להפריז, לקחת תוספת גם אחרי ששבענו ולהגזים באכילה, מתוך כניעה לחשקים מבלי להקשיב לאותות שהגוף משדר. אבל, אף-על-פי שכבר איננו ילדים, גופנו עדיין משדר לנו אותות אמיתיים ומהימנים; פשוט הפסקנו להקשיב לו.

גופנו יודע בדיוק מתי הוא שבע, מתי הוא כבר מלא יותר מדי ומתי הוא על סף התפוצצות. אם נניח את הסכו"ם מדי פעם ונמתין עשרים שניות כדי להאזין למסרים שהגוף מעביר לנו, נגלה שכלל לא קשה להשאיר מזון בצלחת או לוותר על קינוח.

בדרך כלל אנחנו לא באמת זקוקים להם, והם רק מכבידים ומתסכלים אותנו. פשוט צריך להחליט – להמתין, להקשיב לגוף ולקבל החלטה מושכלת.

החלטה מושכלת, המתבססת על אותות הגוף, יש לקבל גם בכל פעם שעושים קניות בסופר, מזמינים במסעדה או נכנסים לקיוסק. לחשוב מה עושים לגופנו קפה, מיץ או משקה מוגז בהשוואה למים; מה ייתן לנו צ'יפס בהשוואה לירקות; כמה טוב נרגיש אחרי הליכה של חצי שעה או שיעור התעמלות, בהשוואה לרביצה על כורסת הטלוויזיה. קיראו עוד על פעילות גופנית. אין פתרונות קסם – רק החלטה להעניק לעצמנו את הטיפול הטוב ביותר שמגיע לנו.

חשיבה של בריאות ומתינות המתייחסת לגוף בכבוד ובאהבה מייתרת דיאטה מכיוון שהיא מאפשרת להפחית את כמות הקלוריות והשומנים שאנחנו מכניסים לגוף מבלי לחשב, למדוד ולרעוב. פשוט צריך לאזן, ואותות הגוף יעשו בשבילנו את שאר העבודה.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.