רזון קיצוני מסוכן כמו השמנה קיצונית

דברים שחשוב לדעת ולהבין על דיאטה תזונה ובריאות: רזון קיצוני אינו בריא ופוגע בגוף שלך לא פחות ולעיתים אף יוטתר מאשר השמנה קיצונית! בואו לקרוא ולדעת יותר…

אנחנו נאבקים עם המשקל, סופרים קלוריות, מחשבים וקוצבים ארוחות, מפרקים למנות; מודדים סוכרים, פחמימות, ויטמינים ומלחים; צורכים תוספי תזונה, מנסים לנצל את המנוי למכון הכושר, פילאטיס, ספינינג וליוגה; זוכרים (או שוכחים) את ההליכה בבוקר, את הזמן לארוחה האחרונה בערב, להפחית עם הממתקים, לשתות מים, ולהרגיש נפלא.

קיראו בהרחבה על: גמילה ממתוקים

אבל משהו בדרך קורס. אנחנו לא מרגישים נפלא.

חצי מהדברים שהבטחנו לעצמנו לעשות, שכחנו, והיעד של מידה S עד הקיץ – לא נראה קרוב. ואז אנחנו מרגישים שמנים. לא-יוצלחים. מכוערים. חולים. חלקנו ממשיכים לרדוף בנחישות מוגברת אחרי חלום המשקל והמראה הבריאים, חלקנו האחר נחלש ומוותר.

אחרים פונים בתחושת לית-ברירה לכלי נשק לא קונבנציונליים – מכמוסות הרזייה מפוקפקות ועד לדילוג על מנות ולבסוף ויתור כולל על אכילה (כי את הקילוגרמים הארורים צריך להוריד איכשהו, לא? אחרת איך נשתחל לבגד הים שמדגמנת רפאלי?)

מה אתם יודעים על: בולזאיי 7

המסע להורדת הקילוגרמים המיותרים מסתיים לפעמים בהדרדרות לאובססיה בנוגע למראה החיצוני, לקימורים ולמשקל.

אנו מדמים במראה השתקפות של גוף שמן וכעור יותר ממה שהוא באמת, וכל מה שיש לנו בראש זה איך לשנות את זה עכשיו ומיד.

ההתעסקות המוגזמת הזאת יכולה להיהפך לכדי הפרעת אכילה חמורה והיא גרועה ומסוכנת לא פחות מעודף המשקל שממנו ניסינו להפטר מלכתחילה בגלל חרדות בריאותיות.

עם צמיחת האינטרנט ותאוצת הרשתות החברתיות בפרט, מתרחבת התופעה של אתרים המעודדים הפרעות אכילה ותומכים בבעלי ההפרעות.

האתרים המזעזעים שבינם הם אלה המקדשים את תרבות PRO-ANA שמשמעותה קידום והאדרת הפרעת האנורקסיה.

אנורקסיה נרבוזה (Anorexia nervosa) היא הפרעה נפשית חמורה המתבטאת בהימנעות גוברת עד מוחלטת ממזון, בשאיפה להגיע לרזון קיצוני.

ניהול אורח חיים חולני זה מביא את הלוקים בהפרעה לתת-משקל ולפיתוח הפרעות נוספות, כמו הפרעות קשות בעיכול, עצירת הפוריות (בקרב נשים), אבדן מוטיבציה לחיים, דיכאון, עייפות כרונית, בעיות זיכרון וקשב, מחלות לב ואף מוות.

קיראו בהרחבה בנושא: אוכל ומצב רוח - איך התזונה משפיעה על מצב הרוח שלך?

האתרים המקדשים את הפרעות האכילה, ובהן גם בולימיה נרבוזה (Bulimia Nervosa), המתלווה פעמים רבות לאנורקסיה, דואגים לשמור על פרופיל נמוך ולהסתתר מאחורי שמות אלגוריים ומופשטים.

האם זו תופעה מחתרתית ושולית או בעלת היקף רחב שצריכה להדאיג אותנו?

נדמה שהחברה שלנו מקדשת אורח חיים בריא, גוף בריא וחשיבה בריאה. אלילות הפופ היום מתהדרות בחיטובים עגלגלים ועסיסיים, ואנו מופצצים בפרסומות למותגי אפנה למידות גדולות. והנה דוגמא: דיאטות של סלבס

נשים שאינן רזות באופן חולני מצטלמות למגזינים, פעמים רבות בעירום, כדי לזעוק לנו – הנה מתחילה תרבות חדשה של האדרת הגוף הנשי הטבעי (ובמקרה כזה עלינו גם לשאול – והיכן הגברים הטבעיים בעלי המידות הגדולות?)

אך אם נביט שוב ונבחן את המותגים למידות הגדולות, מיהן בעצם פניהם? תשבי ובלומין, למרות הרשתות שלקחו אותן תחת חסותן, רחוקות מלהיות מייצגות.

הן אמנם לא בעלות מראה חולני, אך הן גם בקושי מלאות – ועדיין, המפרסמים מתיימרים להגיש לנו באמצעותן קולקציות לנשים גדולות.

האם אלה הן נשים גדולות? מה אמורות להרגיש למול רגליהן הדקות והארוכות נשים גדולות באמת? נשים רבות מדדות בתקוות גדולות אל סניפי הרשתות רק כדי לגלות שהם לא מוכרים בגדים במידותיהן. אירוניה מישהו?

כל עוד תהיה הדרה של פלח עצום של נשים אמתיות וגברים אמתיים מן התקשורת, רבות ורבים מהם ימשיכו לרדוף בקנאות אחר אידיאל רזון לא מושג, כדי להתאים עצמם בתחילה למידות של הפרזנטורים של המידות ה"גדולות", וכשזה לא יספיק – לאלו של המידות ה"רגילות". ובמקרים טראגיים גם מידת ה-Small היא לא השלב האחרון.

כדי לנהל אורח חיים בריא ולקיים דיאטת הרזייה מאוזנת, יש להתייעץ ראשית-כל עם מומחים.

בתיווך קופות החולים יש לפנות לתזונאים שיספקו עצות ותפריטים מותאמים אישית לנתוני הפונים.

מחשבון ה-BMI (מדד מסת גוף) הוא הדרך הראשונית ביותר להבין היכן אנו עומדים באמת מבחינת המשקל, והוא מומלץ על-ידי מחלקת הבריאות האמריקנית.

ה-BMI התקין לנשים ולגברים גם יחד הוא 18.5 – 24.9. משקל עודף קל הוא מ-25 ועד 29.9. מעל מסה זו אנו נמצאים במשקל עודף כבד, ומתחת ל18.5 בתת-משקל.

שני הקטבים מעידים על בעיה בריאותית קשה שיש לטפל בה במהרה ובמקצועיות.

השמנה קיצונית (Obesity) גורמת בהדרגה למחלות לב, סכרת, סרטן ומחלות נוספות. היא והרזון הקיצוני גם יחד מביאים להפרעות דיכאון קשות ולחוסר עניין בחיים, לשנאה עצמית ולנסיונות התאבדות.

קיראו על הקשר בין תזונה לסכרת

הדרך הנכונה להתמודד עמם היא באמצעות מניעה: קיום אורח חיים ספורטיבי ומאוזן מבחינה תזונתית.פעילות גופנית!

כושר גופני וסיפוק אבות המזון לגוף שומרים על זרימת דם בריאה למוח וללב, על ערנות, על יכולות קוגניטיביות גבוהות ועל אופטימיות. אפשר וצריך להיות רזים, ובמידה, אך בעיקר – חיים ובריאים.

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.