דיאטת שמונה הדקות eight minutes diet

לא כולם מכירים ומעט מאד ניסו בעצמם את דיאטת שמונה הדקות. בואו להכיר מקרוב את השיטה להרזייה מהירה בשיטת שמונה הדקות בבוקר…

שמונה דקות בבוקר (8 Minutes in the Morning, 2002) הוא רב-מכר של הניו-יורק טיימס, שנכתב על ידי גורו האימון העכשווי ג'ורג' קרוז (Jorge Cruise) ובו מפורטת לפרטיה דיאטה ייחודית שהגה.

התכנית כוללת שיטת אימון ייחודית והקפדה על תזונה מאוזנת לפי סדר יום וניהול כרטיסיות ויומן מעקב.

דיאטת שמונה הדקות של קרוז היא תוצר של שנות לימוד ואימון רבות. בעברו היה קרוז במשקל עודף של יותר מ-18 קילוגרמים, והיום הוא אחד ממאמני הכושר העסוקים ביותר בארצות-הברית, ששיטתו חלחלה לכל העולם.

אחרי הצלחת תכנית שמונה הדקות, פורסמו שיטותיו בספרי הדרכה מצליחים, בהן דיאטת שלוש השעות (The 3-hour diet, 2006), והפתרון לשומן בטני (The belly fat cure, 2010).

התכנית הייחודית של קרוז עובדת על שני היבטים מרכזיים במקביל, ועל עיקרון חשוב: בניית שרירים, תזונה מאוזנת ועקביות.

הדיאטה מיועדת לשעות הבוקר מסיבה מציאותית למדי, ובכך יתרונה הגדול: הבוקר הוא הזמן האידיאלי שבו אנחנו פנויים יותר – מפני ששעות הערב הן לרוב שעות עמוסות, בעבודה או בעיסוקים נוספים, או שאנו נוטים להקדישן לבילויים ולמנוחה. בטח שלא לצורך פעילות גופנית, שלרבים מאיתנו נתפסת כמטלה מרגיזה לכל דבר.

בבוקר חילוף החומרים הוא בקצבו הנמוך ביותר, ופעילות גופנית גורמת להמרצתו, ולמילוי הגוף באנרגיה ולהפגת מתחים.

ההיבט התזונתי של הדיאטה גם הוא נגיש לכולנו מפני שהוא מדגיש כי אין מאכלים "עדיפים" או "אסורים". כל שצריך הוא לנהל בעקביות מאזן תזונתי של אבות המזון על-פי המלצת דיאטת שמונה הדקות.

יומן המעקב עוזר לנו לשמור על שגרה ובטחון במהלך הדיאטה. מטרה עיקרית נוספת של התכנית, מלבד הרזיה, היא התגברות על אכילה רגשית: המנעות מאכילה לפי מצבי רוח (בדידות, עצבות, כעס) וניווט הגוף לאכול במצבי רעב ולא בריחה.

התכנית מבטיחה כי התעמלות עקבית במשך שמונה דקות בכל בוקר מבטיחה הרזיה קבועה, בטוחה, ומהירה – אבל לא מהירה מדי.

הניסיון מלמד כי ברוב המקרים הרזיה מהירה ואינטנסיבית סופה להעלות בחזרה את המשקל, והיא איננה בריאה לגוף. התכנית מבטיחה ירידה של עד 0.9 קילוגרמים בכל שבוע, כקצב בריא.

בעוד שתכניות דיאטה אחרות מתמקדות בתזונה, ופעילות גופנית היא תוסף נלווה, הדיאטה הנוכחית מתרכזת בפעילות גופנית כהיבט החשוב ביותר.

הפוקוס של הדיאטה הוא בסטים קבועים של תרגילי כושר קבועים, המתחלקים לפי סוגי שרירים שונים בגוף. הפעילות חייבת להתבצע בכל בוקר למשך שמונה דקות, כאשר היום האחרון של השבוע מוקדש למתיחות.

תכנית האכילה המתלווה לדיאטה מבוססת על איזון על ידי שליטה בכמויות ולא מגבילה לפי קבוצות מזון.

איך מתחילים ומה אוכלים?

בכל בוקר יש להשלים שניים עד ארבעה תרגילים וביום האחרון מתמתחים. המטרה היא בניית מסת שריר רזה. המונח משמש להבחין בין מסת שומן בגוף לבין מסת גוף שכוללת את יתר רכיבי הגוף שאינם שומן – ובהם עצמות, איברים והשרירים.

המיקוד הוא אפוא בשרירים – ולא בשומן. על כל רבע קילוגרם של שריר שנבנה, הגוף שורף עוד 50 קלוריות נוספות בכל יום! ובזמן מנוחה יש יותר שריפת שומן והגברת הקצב המטבולי.

הספר של תכנית שמונה הדקות מספק הרבה יותר מטיפים – הוא כולל סטים של הדרכות ועצות כיצד לבנות מערכים יומיים של התעמלות ותזונה. בנוסף לתרגילים המוצעים מומלץ להוסיף הליכה ספורטיבית או ריצה למי שאוהב - שלוש פעמים בשבוע.

מבחינת תזונה, הצלחת התיאורטית של קרוז היא בגודל 23 סנטימטרים, ויש למלא אותה לפי מאזן קבוע של חצי כמות ירקות, רבע חלבונים, רבע פחמימות וכפית שומן.

אם עדיין רעבים, אפשר לקחת עוד צלחת של ירקות. מומלץ להמנע משומן רווי ומשומן מוקשה ולהעלות צריכה של שמן זרעי פשתן.

ישנם שלושה כללי ברזל במסגרת דיאטת שמונה הדקות:

  • לאכול ארוחת בוקר בתוך שעה אחת מאז ההתעוררות
  • לאכול כל שלוש שעות
  • להפסיק לאכול שלוש שעות לפני השינה

התכנית ממליצה להוסיף גם מולטי ויטמינים, שומנים טובים (אומגה) פחמימות מורכבות, ולהתרכז בירקות ובחלבונים. באמצעות המלצות התזונה אפשר לבנות מתכונים בריאים לפי המלצות ועדות הרפואה העולמיות.

עם ההצלחה מגיעה גם הביקורת

הספקנים טוענים כי אי-אפשר להשיג תוצאות בריאות במהלך מינימלי כל כך. לטענתם, שיטת שמונה הדקות היא בעיקרה שיווקית ומוכרת מוצר ולא בריאות.

היא בגדר הבטחה לא ריאליסטית לאדם הממוצע עם אינדקס מסת גוף גבוה (BMI). כדי לשנות דפוסים מהיסוד ולשמור עליהם לאורך זמן צריך תכניות מורכבות יותר ורב מערכתיות, ולא פתרון מהיר במינימום מאמץ.

כמו כן עלתה ביקורת כלפי המנעות ממוצרי חלב בדיאטה והתמקדות בשמן פשתן, שהן העדפות תיאורטיות שעדיין לא מקובלות בעולם הקונצנזוס הרפואי.

קיראו בהרחבה על: שחייה

אנא השאר את תגובתך

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.